Tiedolla johtamisen kehittyminen Pirkanmaan TE-toimistossa: ”kriittisin menestystekijä?”
Vintola, Mauri (2022)
Vintola, Mauri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090419822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090419822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimiston tiedolla johtamisen käyttöönoton prosessia ja sen kehittymistä. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön tulokset antavat hyödynnettävää tietoa organisaation johtajille, tiedolla johtamisen tueksi huomioiden strategian ja toiminnanohjauksen.
Kyseessä on työelämälähtöinen, laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluin. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluin ja kohdennettiin Pirkanmaan TE-toimiston johdolle. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Olennaisin tutkimustulos liittyi monitasoisesti organisaatiota koskeviin muuttuneisiin ja muuttuviin työn muotoihin, jotka kytkeytyvät toiminnanohjaukseen. Operatiivisen johtamisen työtavat ja työote muuttuvat tämän myötä. Sitoutunutta operatiivista johtamista tuetaan tiedolla johtamisella ja valmentavalla työotteella ja tällöin se muuttuu osallistavammaksi. Edellytyksenä onnistumiselle on johtotason oman positiivisen asenteensa välittäminen operatiivisen tason esihenkilöille ja lisäksi heidän kykynsä luoda muutoksen tuomia positiivisia näkökulmia sekä työtä helpottavia ja tehostavia toimintoja.
Johtopäätösten mukaan tiedolla johtamisen käyttöönotto helpottaa toiminnanohjausta ja operatiivista työskentelyä, toimintaan tulee valtavasti mahdollisuuksia ja uusia yhteistyön osallistavampia muotoja. Muutos haastaa totutut työn muodot faktaperusteisemmiksi. Vaikka muutos tuo paljon hyvää, se aiheuttaa myös huolta ja haasteita. Tästä uskotaan kuitenkin selviytyvän yhteisellä dialogilla ja sillä, että tiedolla johtamisesta rakennetaan yhteinen asia ”Meidän juttu”. Nämä huomioon ottaen tiedolla johtamisen käyttöönotto on Pirkanmaan TE-toimistossa monella tasolla strategisesti yksi sen kriittisimmistä menestystekijöistä. The goal is that the results of my thesis provide useful information to support knowledge management, considering strategy and ERP. The management and management support unit of the Pirkanmaa Employment and Economic Development Office, as well as service managers, participate in active joint development.
This is a working life-oriented, qualitative study that was conducted with thematic challenges. The material was collected through individual interviews and targeted at the management of the Pirkanmaa TE-Office. The analysis of the data used themes and data-driven internal analysis.
The most relevant research result related to the changed and changing forms of work concerning the organization, which are linked to ERP. The working methods and approach of operational management change as a result. Committed operational management is supported by knowledge management and a preparatory approach to work, thereby becoming more inclusive. A prerequisite for success is to convey the management level's own positive attitude to the supervisors at the operational level, as well as their ability to create positive perspectives and functions that facilitate and enhance the work.
According to the conclusions, the introduction of knowledge management facilitates ERP and operational work, there will be a lot of opportunities and new, more inclusive forms of co-operation. The change challenges the usual forms of work on a fact-based basis. Although change brings a lot of good, it also raises concerns and challenges. However, it is believed that this can be overcome through a common dialogue and the construction of a common cause of knowledge management "Our thing". Taking these into account, the introduction of knowledge management is strategically one of its most critical success factors at the Pirkanmaa TE-Office on many levels.
Kyseessä on työelämälähtöinen, laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluin. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluin ja kohdennettiin Pirkanmaan TE-toimiston johdolle. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Olennaisin tutkimustulos liittyi monitasoisesti organisaatiota koskeviin muuttuneisiin ja muuttuviin työn muotoihin, jotka kytkeytyvät toiminnanohjaukseen. Operatiivisen johtamisen työtavat ja työote muuttuvat tämän myötä. Sitoutunutta operatiivista johtamista tuetaan tiedolla johtamisella ja valmentavalla työotteella ja tällöin se muuttuu osallistavammaksi. Edellytyksenä onnistumiselle on johtotason oman positiivisen asenteensa välittäminen operatiivisen tason esihenkilöille ja lisäksi heidän kykynsä luoda muutoksen tuomia positiivisia näkökulmia sekä työtä helpottavia ja tehostavia toimintoja.
Johtopäätösten mukaan tiedolla johtamisen käyttöönotto helpottaa toiminnanohjausta ja operatiivista työskentelyä, toimintaan tulee valtavasti mahdollisuuksia ja uusia yhteistyön osallistavampia muotoja. Muutos haastaa totutut työn muodot faktaperusteisemmiksi. Vaikka muutos tuo paljon hyvää, se aiheuttaa myös huolta ja haasteita. Tästä uskotaan kuitenkin selviytyvän yhteisellä dialogilla ja sillä, että tiedolla johtamisesta rakennetaan yhteinen asia ”Meidän juttu”. Nämä huomioon ottaen tiedolla johtamisen käyttöönotto on Pirkanmaan TE-toimistossa monella tasolla strategisesti yksi sen kriittisimmistä menestystekijöistä.
This is a working life-oriented, qualitative study that was conducted with thematic challenges. The material was collected through individual interviews and targeted at the management of the Pirkanmaa TE-Office. The analysis of the data used themes and data-driven internal analysis.
The most relevant research result related to the changed and changing forms of work concerning the organization, which are linked to ERP. The working methods and approach of operational management change as a result. Committed operational management is supported by knowledge management and a preparatory approach to work, thereby becoming more inclusive. A prerequisite for success is to convey the management level's own positive attitude to the supervisors at the operational level, as well as their ability to create positive perspectives and functions that facilitate and enhance the work.
According to the conclusions, the introduction of knowledge management facilitates ERP and operational work, there will be a lot of opportunities and new, more inclusive forms of co-operation. The change challenges the usual forms of work on a fact-based basis. Although change brings a lot of good, it also raises concerns and challenges. However, it is believed that this can be overcome through a common dialogue and the construction of a common cause of knowledge management "Our thing". Taking these into account, the introduction of knowledge management is strategically one of its most critical success factors at the Pirkanmaa TE-Office on many levels.