Psykisk ohälsa bland yrkeshögskolestuderande : En kvalitativ studie om den psykiska ohälsan hos social- och hälsovårdsstuderande på yrkeshögskolenivå
Martin, Amanda (2022)
Martin, Amanda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119772
Tiivistelmä
Psykisk ohälsa är vanligt och ger sig ofta till känna första gången under ungdomen. Enligt Institutet för hälsa och välfärd (2020) lider 20–25 procent av unga personer av någon form av psykisk ohälsa och bland unga vuxna är det de vanligaste hälsoproblemet. Man kan lida av flera olika psykiska störningar samtidigt, så som depression, ångest eller paniksyndrom.
Detta examensarbete handlar om den psykiska ohälsan bland ykeshögskolestuderande. Syftet är att få en inblick i den psykiska ohälsan hos studerande inom social-och hälsovården och vilken påverkan utbildningen har på den studerandes psykiska mående och även vilken hjälp det finns att tillgå.
Frågeställningarna i studien var vilken påverkan utbildningen inom social- och hälsovården på yrkeshögskolenivå haft på den studerandes psykiska mående? Vilken typ av psykisk ohälsa förekommer bland yrkeshögskolestuderande inom social och hälsovård? Och Vilken hjälp finns tillgänglig för den studerande inom social- och hälsovården på yrkeshögskolenivå vid psykisk ohälsa?
I analysen av de semistrukturerade intervjuerna använde jag mig av kvalitativ innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (Henricson, 2017). I arbetet har tre yrkeshögskolestuderande inom social- och hälsovård intervjuats.
Enligt examensarbetets resultat upplever yrkeshögskolestuderande en känsla av utanförskap, en känsla av otillräcklighet, en känsla av ansvar och en känsla av ökad självmedvetenhet under studietiden. Resultaten speglades mot bakgrunden och Erikssons (2015) teori om lidandet. Mental illness is usual and breaks out for the first time among young adults. According to Finnish institute for health and welfare (2020) 20 – 25 percent of young person’s suffers from some kind of mental illness and among young adults it is the most usual health problem.
This graduate work is about the mental illness among college students. The aim of this work is to get an insight in the mental illness among students in social- and healthcare and what impact the studies have on students’ mental health and also what kind of help there is to get.
The questions in the study were what impact does the college education in social – and healthcare have on students’ mental health? What kind of mental illness occurs among students in social- and healthcare? And What kind of help in mental illness is available for the students in social- and healthcare?
In the analysis of the semi-structured interviews has been used qualitative content analysis according to Graneheim and Lundman (Henricson, 2017) is used as method. In this work three college students in social- and healthcare were interviewed.
According to the results in this graduate work the experiences of the college students are a feeling of exclusion, a feeling inadequacy, a feeling of responsibility and a feeling of increased self-awareness during the time of study. The results were reflected against the background and the theory of suffering by Eriksson (2015).
Detta examensarbete handlar om den psykiska ohälsan bland ykeshögskolestuderande. Syftet är att få en inblick i den psykiska ohälsan hos studerande inom social-och hälsovården och vilken påverkan utbildningen har på den studerandes psykiska mående och även vilken hjälp det finns att tillgå.
Frågeställningarna i studien var vilken påverkan utbildningen inom social- och hälsovården på yrkeshögskolenivå haft på den studerandes psykiska mående? Vilken typ av psykisk ohälsa förekommer bland yrkeshögskolestuderande inom social och hälsovård? Och Vilken hjälp finns tillgänglig för den studerande inom social- och hälsovården på yrkeshögskolenivå vid psykisk ohälsa?
I analysen av de semistrukturerade intervjuerna använde jag mig av kvalitativ innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (Henricson, 2017). I arbetet har tre yrkeshögskolestuderande inom social- och hälsovård intervjuats.
Enligt examensarbetets resultat upplever yrkeshögskolestuderande en känsla av utanförskap, en känsla av otillräcklighet, en känsla av ansvar och en känsla av ökad självmedvetenhet under studietiden. Resultaten speglades mot bakgrunden och Erikssons (2015) teori om lidandet.
This graduate work is about the mental illness among college students. The aim of this work is to get an insight in the mental illness among students in social- and healthcare and what impact the studies have on students’ mental health and also what kind of help there is to get.
The questions in the study were what impact does the college education in social – and healthcare have on students’ mental health? What kind of mental illness occurs among students in social- and healthcare? And What kind of help in mental illness is available for the students in social- and healthcare?
In the analysis of the semi-structured interviews has been used qualitative content analysis according to Graneheim and Lundman (Henricson, 2017) is used as method. In this work three college students in social- and healthcare were interviewed.
According to the results in this graduate work the experiences of the college students are a feeling of exclusion, a feeling inadequacy, a feeling of responsibility and a feeling of increased self-awareness during the time of study. The results were reflected against the background and the theory of suffering by Eriksson (2015).