Yrittäjä kiertotalousostoskeskuksen toimijana : kiertotalousostoskeskuksen toimintamallin määrittelyä myyntitoimijoiden haku- ja valintaprosessin kehittämisessä
Isoranta, Miina (2022)
Isoranta, Miina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919706
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n hallinnoiman Kiertotalousostoskeskushankkeen kanssa, jonka tavoitteena on luoda monistettava ja skaalattava liiketoimintamalli kiertotalousostoskeskukselle. Tämä opinnäytetyö määrittelee kiertotalousostoskeskuksen toimintamallia myyntitoimijoiden haku- ja valintaprosessin kehittämisen kautta.
Kehittämistyötä lähestyttiin ihmislähtöisen muotoiluajattelun ja laadullisen tutkimuksen menetelmin, jotka soveltuvat ihmislähtöisten sekä kompleksisten, monialaisten ongelmien ratkaisemiseen. Kehittämistyössä kartutettiin ymmärrystä kiertotalouden toimintaympäristöstä ja kulutuskäyttäytymistä ohjaavista tekijöistä. Puolistrukturoiduilla haastatteluilla syvennettiin ymmärrystä yrittäjien arvoista, liiketoiminnan kiertotalousasteesta sekä asiakasymmärryksen roolista kiertotalousyrittäjien liiketoiminnassa. Haastatteluissa käytettiin visualisointeja käsiteltävien teemojen ja keskustelun avaamiseen tukena. Kiertotalouden toimintaympäristön ja kulutuskäyttäytymistä ohjaavien tekijöiden taustoittamisen sekä haastattelutulosten kerryttämää tietoa analysoitiin iteratiivisesti muotoiluajattelun keinoin. Tämän pohjalta muodostui käsitys, millaisia tekijöitä myyntitoimijoiden haku- ja valintaprosessissa tulee huomioida.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus kiertotalousasteen ja asiakasymmärryksen kartoituskyselystä, joka selvittää myyntitoimijoiden valintaan vaikuttavat tekijät. The thesis has been made in collaboration with Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy, which administrates a project aiming to create a duplicable and scalable business model for a mall, which operates on the basis of a circular economy. This thesis defines the business model by developing an application and qualification process for selecting the entrepreneurs.
The thesis approaches the development process with design thinking and qualitative research methods, which are suitable for human-centered and complex problem solving. The study gathered an understanding of the circular economy and the factors directing the consumption behaviour. Semi-structured interviews were used to create an understanding of the values of the entrepreneurs, the degree of business circularity, and the role that the customer insight has among the entrepreneurs. Visualizations were used in the interviews to open the themes and to guide the discussion. The information gathered through the study and the interviews was processed through iterative analysation using the design thinking methods. These results allowed the formulation of the factors for the entrepreneurs’ qualification process.
As an outcome, this thesis presents a proposal for a questionnaire that surveys the entrepreneurs’ degree of circularity and their customer insight to be used in their selection process.
Kehittämistyötä lähestyttiin ihmislähtöisen muotoiluajattelun ja laadullisen tutkimuksen menetelmin, jotka soveltuvat ihmislähtöisten sekä kompleksisten, monialaisten ongelmien ratkaisemiseen. Kehittämistyössä kartutettiin ymmärrystä kiertotalouden toimintaympäristöstä ja kulutuskäyttäytymistä ohjaavista tekijöistä. Puolistrukturoiduilla haastatteluilla syvennettiin ymmärrystä yrittäjien arvoista, liiketoiminnan kiertotalousasteesta sekä asiakasymmärryksen roolista kiertotalousyrittäjien liiketoiminnassa. Haastatteluissa käytettiin visualisointeja käsiteltävien teemojen ja keskustelun avaamiseen tukena. Kiertotalouden toimintaympäristön ja kulutuskäyttäytymistä ohjaavien tekijöiden taustoittamisen sekä haastattelutulosten kerryttämää tietoa analysoitiin iteratiivisesti muotoiluajattelun keinoin. Tämän pohjalta muodostui käsitys, millaisia tekijöitä myyntitoimijoiden haku- ja valintaprosessissa tulee huomioida.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus kiertotalousasteen ja asiakasymmärryksen kartoituskyselystä, joka selvittää myyntitoimijoiden valintaan vaikuttavat tekijät.
The thesis approaches the development process with design thinking and qualitative research methods, which are suitable for human-centered and complex problem solving. The study gathered an understanding of the circular economy and the factors directing the consumption behaviour. Semi-structured interviews were used to create an understanding of the values of the entrepreneurs, the degree of business circularity, and the role that the customer insight has among the entrepreneurs. Visualizations were used in the interviews to open the themes and to guide the discussion. The information gathered through the study and the interviews was processed through iterative analysation using the design thinking methods. These results allowed the formulation of the factors for the entrepreneurs’ qualification process.
As an outcome, this thesis presents a proposal for a questionnaire that surveys the entrepreneurs’ degree of circularity and their customer insight to be used in their selection process.