Asiakkaan palvelupolun kehittäminen Lapland Hotels Arenalla erityisesti tapahtumaan saapuessa
Hutri, Noora (2022)
Hutri, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022083019709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022083019709
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakkaan palvelupolun kehittäminen Lapland Hotels Arenalla erityisesti tapahtumaan saapuessa. Aihe on rajattuna asiakkaan varauksen suunnittelusta siihen, kun hän saapuu vastaanottoon. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Lapland Hotels Arena. Kohderyhmänä ovat hotellin asiakkaat, jotka tulevat majoittumaan hotelliin Nokia Arenan tapahtuman yhteydessä tai muulla tavoin ruuhkaisena ajankohtana. Tarkoituksena oli selvittää palvelumuotoilun keinoin, millä tavoin asiakkaan saapumista hotelliin voidaan helpottaa, sillä tapahtumapäivinä Arena ja sen ympäristö on täynnä ihmisiä ja osa teistä suljettu. Tavoitteena oli löytää kehittämisvaihtoehtoja palveluprosessin parantamiseksi.
Tutkimus aloitettiin kuvaamalla asiakkaan palvelupolku ja sen kriittiset pisteet varauksen suunnittelusta siihen hetkeen, kun hän saapuu vastaanottoon. Palvelupolun tarkemman tutkimisen avulla saatiin selkeytettyä, mitkä olivat palveluiden heikommat kohdat ja millä tavoin niitä pystytään kehittämään. Tutkimusaineisto kerättiin asiakaspalautteista aikaväliltä 12/21–04/22, asiakkaiden anonyymihaastatteluilla, sekä tutkijan omalla havainnoinnilla tutkimusympäristössä. Lisäksi vastaanoton työntekijät pääsivät antamaan omia ajatuksiaan ideointityöpaja -muodossa omien työvuorojensa aikana.
Tutkimuksesta selvisi, että eniten asiakkaiden saapumista hankaloittaa pääsisäänkäynnin löydettävyys, julkisilta kulkuneuvoilta puuttuvat opasteet, sekä parkkipaikoilta hotelliin saapuminen. Asiakkaille kyseiset asiat tulevat yllätyksenä, sillä he odottavat, että hotelliin olisi helppo saapua. Lopuksi tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla Lapland Hotels Arenan on mahdollista parantaa palvelun laatua ja asiakaskokemusta. Tuloksia voidaan hyödyntää myös hotelliketjun uusien palveluiden kehittämisessä. Työntekijöillä olevaa ennakkosoittelurunkoa päivitettiin vastaamaan tämän hetken tarvetta, sekä luotiin asiakkaille saapumiseen liittyvä infotiedosto, jota hotelli voi hyödyntää haluamallaan tavalla.
Tutkimus aloitettiin kuvaamalla asiakkaan palvelupolku ja sen kriittiset pisteet varauksen suunnittelusta siihen hetkeen, kun hän saapuu vastaanottoon. Palvelupolun tarkemman tutkimisen avulla saatiin selkeytettyä, mitkä olivat palveluiden heikommat kohdat ja millä tavoin niitä pystytään kehittämään. Tutkimusaineisto kerättiin asiakaspalautteista aikaväliltä 12/21–04/22, asiakkaiden anonyymihaastatteluilla, sekä tutkijan omalla havainnoinnilla tutkimusympäristössä. Lisäksi vastaanoton työntekijät pääsivät antamaan omia ajatuksiaan ideointityöpaja -muodossa omien työvuorojensa aikana.
Tutkimuksesta selvisi, että eniten asiakkaiden saapumista hankaloittaa pääsisäänkäynnin löydettävyys, julkisilta kulkuneuvoilta puuttuvat opasteet, sekä parkkipaikoilta hotelliin saapuminen. Asiakkaille kyseiset asiat tulevat yllätyksenä, sillä he odottavat, että hotelliin olisi helppo saapua. Lopuksi tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla Lapland Hotels Arenan on mahdollista parantaa palvelun laatua ja asiakaskokemusta. Tuloksia voidaan hyödyntää myös hotelliketjun uusien palveluiden kehittämisessä. Työntekijöillä olevaa ennakkosoittelurunkoa päivitettiin vastaamaan tämän hetken tarvetta, sekä luotiin asiakkaille saapumiseen liittyvä infotiedosto, jota hotelli voi hyödyntää haluamallaan tavalla.