TUVAsta toimeen: nuorten arjenhallinnan tukeminen työpajatoiminnassa ryhmätyöskentelyn keinoin
Rautio, Tero (2022)
Rautio, Tero
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919680
Tiivistelmä
Vuonna 2021 voimaan astunut uusi oppivelvollisuuslaki laajensi oppivelvollisuuden 18 ikävuoteen saakka ja samalla päätettiin uudistaa myös nivelvaiheen koulutusta siten, että aiemmat nivelvaiheen koulutukset yhdistettäisiin uudeksi tutkintoon valmentavaksi koulutukseksi (TUVA). Rovaniemellä uudistus synnytti toimijoissa huolta oppivelvollisista nuorista, koska tiedossa oli esimerkiksi etsi-vän nuorisotyön tilastojen avulla, että toisella asteella ja nivelvaiheessa on aiemmin opintonsa keskeyttänyt huomattavan iso joukko nuoria. Rovaniemen kaupungin koulu- ja nuorisopalvelut päättivät yhteistyönä linkittää TUVA-koulu-tuksen nuorisopalveluiden uuteen nuorten työpajatoimintaan, Kulttuuriverstaan Roti-ryhmään, jota toteutetaan Monitoritalo Mondella. Toiminta vaati kuitenkin kehittämistyötä ja tästä tarpeesta syntyi tämä opinnäytetyö. Kyseessä on tutki-muksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli tukea nuorten arjenhallinta-taitoja työpajatoiminnassa. Toimenpiteenä käytettiin pienryhmätyöskentelyä ja toiminnan tueksi luotiin perehdytysopas vuosikelloineen.
Kehittämistyön lähtökohtana toimi tutkintoon valmentavan koulutuksen Arjen taidot ja yhteiskunnallinen osallisuus -koulutusosan tavoitteet sekä Into ry:n luoma Sovari- eli sosiaalisen vahvistamisen mittari. Tutkimusmenetelminä käy-tettiin aivoriihityöskentelyä, arviointia, havainnointia sekä kyselyjä. Kehittämis-työ koostui kolmesta kehittämisen kehästä, joista jokainen piti sisällään kehittä-misen vaiheet: perustelun, organisoinnin, toteutuksen ja arvioinnin. Roti-ryh-män koeryhmänä käytettiin Rovaniemen viimeistä 10-luokkaa, joka toimi Mon-della kahtena päivänä viikossa. Kehittämistyö sijoittui lukuvuoden 2021–2022 ajalle.
Sosiaalisen vahvistamisen osa-alueissa Roti-ryhmällä edistettiin erityisesti nuorten sosiaalisia suhteita sekä itsetuntemusta. Myös arjen- ja elämänhallin-nassa tapahtui nuorten kohdalla edistystä. Roti-ryhmän toiminnalla pystytään tukemaan niitä oppivelvollisia nuoria, jotka eivät pärjää isoissa ryhmissä ja joilla on huonoja kokemuksia koulunkäynnistä. Toimiakseen tämä vaatii kuitenkin pienryhmää sekä riittäviä henkilöresursseja. Monitoritalo Monde toimii non-for-maalina oppimisympäristönä, joka tukee nuorten arjen- ja elämänhallintaa. Edellä mainitut seikat huomioon ottaen Roti-ryhmän toiminta voidaan opinnol-listaa TUVA-koulutuksen Arjen taidot ja yhteiskunnallinen osallisuus -koulutus-osaan. Vaikka Suomesta jo löytyykin arjenhallintaa tukevia toimintoja, niin laa-jempaan hyötykäyttöön voidaan ottaa Roti-ryhmän toiminnan poikkeuksellisen tarkka dokumentointi sekä tavoitteellisuus.
Kehittämistyön lähtökohtana toimi tutkintoon valmentavan koulutuksen Arjen taidot ja yhteiskunnallinen osallisuus -koulutusosan tavoitteet sekä Into ry:n luoma Sovari- eli sosiaalisen vahvistamisen mittari. Tutkimusmenetelminä käy-tettiin aivoriihityöskentelyä, arviointia, havainnointia sekä kyselyjä. Kehittämis-työ koostui kolmesta kehittämisen kehästä, joista jokainen piti sisällään kehittä-misen vaiheet: perustelun, organisoinnin, toteutuksen ja arvioinnin. Roti-ryh-män koeryhmänä käytettiin Rovaniemen viimeistä 10-luokkaa, joka toimi Mon-della kahtena päivänä viikossa. Kehittämistyö sijoittui lukuvuoden 2021–2022 ajalle.
Sosiaalisen vahvistamisen osa-alueissa Roti-ryhmällä edistettiin erityisesti nuorten sosiaalisia suhteita sekä itsetuntemusta. Myös arjen- ja elämänhallin-nassa tapahtui nuorten kohdalla edistystä. Roti-ryhmän toiminnalla pystytään tukemaan niitä oppivelvollisia nuoria, jotka eivät pärjää isoissa ryhmissä ja joilla on huonoja kokemuksia koulunkäynnistä. Toimiakseen tämä vaatii kuitenkin pienryhmää sekä riittäviä henkilöresursseja. Monitoritalo Monde toimii non-for-maalina oppimisympäristönä, joka tukee nuorten arjen- ja elämänhallintaa. Edellä mainitut seikat huomioon ottaen Roti-ryhmän toiminta voidaan opinnol-listaa TUVA-koulutuksen Arjen taidot ja yhteiskunnallinen osallisuus -koulutus-osaan. Vaikka Suomesta jo löytyykin arjenhallintaa tukevia toimintoja, niin laa-jempaan hyötykäyttöön voidaan ottaa Roti-ryhmän toiminnan poikkeuksellisen tarkka dokumentointi sekä tavoitteellisuus.