Palautekyselyn kehittäminen Kymsoten lastensuojelulaitoksille
Tikkala, Hanna (2022)
Tikkala, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082519633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082519633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kymsoten lastensuojelulaitoksien käyttöön palautekysely sähköisessä muodossa. Tavoitteen saavuttamiseksi kehittämisen menetelmäksi valikoitui yhteistoiminnallinen kehittäminen. Kehittämisessä mukana olivat lastensuojelulaitosten palveluesihenkilöt sekä Kymsoten organisaation asiakaskokemuspäällikkö. Yhteisten keskustelujen pohjalta syntyi tuotoksena Webropol-pohjainen palautekysely, joka jää lastensuojelulaitosten käyttöön.
Opinnäytetyön teoria koostuu lastensuojelun sijaishuollosta, lasten osallisuudesta, yhteistoiminnallisesta kehittämisestä sekä asiakaspalautteesta. Lasten osallisuus etenkin lastensuojelussa on asia, jota nostetaan esiin koko ajan enemmän. Lastensuojelun asiakkaina olevien lapsien tulee päästä itse vaikuttamaan saamaansa palveluun. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda Kymsoten lastensuojelulaitoksille väline kehittää laitosten toimintaa asiakaskokemuksen perusteella.
Yhteistoiminnallisen kehittämisen keinoin saatiin erilaisia näkökulmia palautekyselyn kehittämiseen ja siihen tarvittaviin asioihin. Jokaisen mukana olleen oli mahdollisuus tuoda omia näkemyksiään ja kokemuksiaan keskusteluun. Tämän kautta saatiin lastensuojelulaitoksille koekäyttöön palautekyselystä koeversio. Koekäytöllä pystyttiin näkemään, miten asiakkaat sen ottavat vastaan ja, minkälaisia vastauksia siihen saadaan sekä, miten se sopii tämän tyyppiseen ympäristöön.
Kehittämisprosessin jälkeen voidaan todeta kohderyhmän olevan haastava palautekyselyiden vastauksien keruun näkökulmasta. Vanhemmilta on helpompi saada palautetta kuin lapsilta. Palautekyselyn muodossa on kuitenkin mahdollista saada kehittämisideoita. Opinnäytetyön myötä Kymsoten lastesuojelulaitoksiin jää käyttöön yhteinen palautekysely.
Opinnäytetyön teoria koostuu lastensuojelun sijaishuollosta, lasten osallisuudesta, yhteistoiminnallisesta kehittämisestä sekä asiakaspalautteesta. Lasten osallisuus etenkin lastensuojelussa on asia, jota nostetaan esiin koko ajan enemmän. Lastensuojelun asiakkaina olevien lapsien tulee päästä itse vaikuttamaan saamaansa palveluun. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda Kymsoten lastensuojelulaitoksille väline kehittää laitosten toimintaa asiakaskokemuksen perusteella.
Yhteistoiminnallisen kehittämisen keinoin saatiin erilaisia näkökulmia palautekyselyn kehittämiseen ja siihen tarvittaviin asioihin. Jokaisen mukana olleen oli mahdollisuus tuoda omia näkemyksiään ja kokemuksiaan keskusteluun. Tämän kautta saatiin lastensuojelulaitoksille koekäyttöön palautekyselystä koeversio. Koekäytöllä pystyttiin näkemään, miten asiakkaat sen ottavat vastaan ja, minkälaisia vastauksia siihen saadaan sekä, miten se sopii tämän tyyppiseen ympäristöön.
Kehittämisprosessin jälkeen voidaan todeta kohderyhmän olevan haastava palautekyselyiden vastauksien keruun näkökulmasta. Vanhemmilta on helpompi saada palautetta kuin lapsilta. Palautekyselyn muodossa on kuitenkin mahdollista saada kehittämisideoita. Opinnäytetyön myötä Kymsoten lastesuojelulaitoksiin jää käyttöön yhteinen palautekysely.