Opintosihteeritiimin osaamisen suunnitelmallinen kehittäminen
Tavio, Tiina (2013)
Tavio, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on toiminut Omnian ammattiopiston Opiskelijahallinto- ja opintotoimistopalvelut. Idean tähän kehittämistyöhön sain Laurean Osaamisen kehittämisen opintojaksolta. Idean esitin
Opiskelijahallinto ja opintotoimistopalveluista vastaavalle koulutuspäällikölle. Kehittämisideana on ollut Omnian ammattiopiston opintosihteeritiimin osaamisen suunnitelmallinen johtaminen ja sen kehittäminen yhteisöllisesti. Tavoitteena on ollut selvittää opintosihteeritiimissä tarvittavaa osaamista, osaamisen kehittämistarpeita ja kehittää käytäntö, jonka avulla osaamisen suunnitelmallinen johtaminen voi toteutua myös jatkossa.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu osaamisen johtamisen teorioihin. Osaamisen johtamisen teoriat ovat varsin uusia ja osaamisen johtamisella tarkoitetaan sitä henkilöstöjohtamisen johtamista, jolla mahdollistetaan haluttuihin tuloksiin pääseminen vision ja strategian mukaisesti.
Osaamisen johtamisen teoriat ovat erittäin ajankohtaisia ja osaamisesta on tullut merkittävä kilpailutekijä organisaatioille.
Opinnäytetyössä olen noudattanut kolmea kehittämisen perustehtävää: tutki, arvioi ja kehitä.
Osaamisen kehittäminen Omnian ammattiopiston opintosihteeritiimissä aloitettiin tarvittavan osaamisen kartoittamisella, toiseksi arvioitiin osaamisen tasoa ja arvioinnista nousseita osaamisen tarpeita, kolmanneksi tehtiin kehitystyötä osaamisen suunnitelmallisen kehittämisen vahvistamiseksi luomalla opintosihteeritiimin käyttöön osaamisen kehittämisen työkalu. Osaamisen kehittämisen työkalulla osaamisen johtaminen on mahdollista tuoda näkyvästi suunnitelmallisen osaamisen johtamisen tasolle.
Tämän kehitystyön tuloksena syntyi opintosihteeritiimin osaamisen kehittämisen vuosikello.
Osaamisen kehittämisen vuosikellolla mahdollistetaan yksilö- ja tiimitason suunnitelmallinen osaamisen johtaminen. Osaamisen kehittämisen vuosikello kertoo yksilö- ja tiimitasolla suunniteltujen osaamisen kehittämisen aiheet ja ajankohdat ja sitä voidaan tarkentaa myös toteutustavoilla. Osaamisen kehittäminen on vuosikellon avulla aikataulutettu ja se voidaan kytkeä työtehtävien vuosikelloon, jolloin työn toteutuksen ja osaamisen kehittämisen aihealueiden kytkeytyminen toisiinsa on suunniteltua ja mahdollistaa tuloksien toteutumisen. Tässä tutkimuksessa tehtyä osaamisen arviointimallia ja osaamisen johtamisen suunnitelmallisuutta tukevaa osaamisen kehittämisen vuosikelloa voidaan käyttää myös muissa organisaatioissa kunhan osaamistarpeet määritellään osaamista kehittävän organisaation omista lähtökohdista.
Opiskelijahallinto ja opintotoimistopalveluista vastaavalle koulutuspäällikölle. Kehittämisideana on ollut Omnian ammattiopiston opintosihteeritiimin osaamisen suunnitelmallinen johtaminen ja sen kehittäminen yhteisöllisesti. Tavoitteena on ollut selvittää opintosihteeritiimissä tarvittavaa osaamista, osaamisen kehittämistarpeita ja kehittää käytäntö, jonka avulla osaamisen suunnitelmallinen johtaminen voi toteutua myös jatkossa.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu osaamisen johtamisen teorioihin. Osaamisen johtamisen teoriat ovat varsin uusia ja osaamisen johtamisella tarkoitetaan sitä henkilöstöjohtamisen johtamista, jolla mahdollistetaan haluttuihin tuloksiin pääseminen vision ja strategian mukaisesti.
Osaamisen johtamisen teoriat ovat erittäin ajankohtaisia ja osaamisesta on tullut merkittävä kilpailutekijä organisaatioille.
Opinnäytetyössä olen noudattanut kolmea kehittämisen perustehtävää: tutki, arvioi ja kehitä.
Osaamisen kehittäminen Omnian ammattiopiston opintosihteeritiimissä aloitettiin tarvittavan osaamisen kartoittamisella, toiseksi arvioitiin osaamisen tasoa ja arvioinnista nousseita osaamisen tarpeita, kolmanneksi tehtiin kehitystyötä osaamisen suunnitelmallisen kehittämisen vahvistamiseksi luomalla opintosihteeritiimin käyttöön osaamisen kehittämisen työkalu. Osaamisen kehittämisen työkalulla osaamisen johtaminen on mahdollista tuoda näkyvästi suunnitelmallisen osaamisen johtamisen tasolle.
Tämän kehitystyön tuloksena syntyi opintosihteeritiimin osaamisen kehittämisen vuosikello.
Osaamisen kehittämisen vuosikellolla mahdollistetaan yksilö- ja tiimitason suunnitelmallinen osaamisen johtaminen. Osaamisen kehittämisen vuosikello kertoo yksilö- ja tiimitasolla suunniteltujen osaamisen kehittämisen aiheet ja ajankohdat ja sitä voidaan tarkentaa myös toteutustavoilla. Osaamisen kehittäminen on vuosikellon avulla aikataulutettu ja se voidaan kytkeä työtehtävien vuosikelloon, jolloin työn toteutuksen ja osaamisen kehittämisen aihealueiden kytkeytyminen toisiinsa on suunniteltua ja mahdollistaa tuloksien toteutumisen. Tässä tutkimuksessa tehtyä osaamisen arviointimallia ja osaamisen johtamisen suunnitelmallisuutta tukevaa osaamisen kehittämisen vuosikelloa voidaan käyttää myös muissa organisaatioissa kunhan osaamistarpeet määritellään osaamista kehittävän organisaation omista lähtökohdista.