Saako ikäihminen tarvitsemaansa hoitoa?
Aaltonen, Laura; Isotalo, Jenni (2022)
Aaltonen, Laura
Isotalo, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082219575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082219575
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa omaisten näkökulmasta saavatko Linnavuoren palvelukeskuksen asukkaat tarpeeksi laadukasta ja hyvää hoitoa. Tavoitteena oli, että saadun tiedon perusteella hoitohenkilökunta pystyy kehittämään toimintaa ja takaamaan asukkaille vielä laadukkaampaa hoitoa. Tutkimuskysymyksinä olivat: Miten hyvä hoito toteutuu omaisten mielestä Linnavuoren palvelukeskuksessa? Mitä toiveita omaisilla on hoitoon liittyen Linnavuoren palvelukeskuksessa?
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Linnavuoren palvelukeskuksen hoitajat jakoivat kymmenelle omaiselle kyselylomakkeet. Kyselylomakkeissa oli suljettuja kysymyksiä ja yksi avoin kysymys asukkaiden hoitoon liittyen. Vastausvaihtoehdot olivat Likert-asteikolla. Kyselylomakkeita saatiin takaisin kuusi kappaletta. Vastauksista laadittiin taulukot, joissa näkyivät tulokset. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Vastaukset luokiteltiin aihepiireittäin.
Tulosten tarkastelun perusteella Linnavuoren asukkaiden omaiset ovat pääpiirteittäin tyytyväisiä omaistensa hoitoon. Vuorovaikutuksen koettiin toteutuvan hyvin, vaikka omaisten mielestä hoitajilla saisi olla enemmän aikaa asukkaille. Myös ravitsemuksen toteutumisesta sekä asukkaiden turvallisuudesta oltiin omaisten keskuudessa pääasiassa tyytyväisiä. Aktiivisuuden toteutumisessa nousi esille viriketoiminnan vähäisyys sekä asukkaiden omatoimisuutta voitaisiin tukea enemmän. Päätöksenteon toteutumisessa ristiriitaisesti nousi esille asukkaiden nimetyt omahoitajat. Puolet vastaajista tiesivät omaisellaan olevan nimetty omahoitaja, kun taas toiset eivät. Vastausten perusteella asukkaat saivat yksilöllistä hoitoa ja heidän mielipiteitään huomioitiin. Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä omaisensa hygienian hoitoon, vaikkakin osa antoi huonompaa palautetta vaatehuollolle. Kehittämisideana Linnavuoren palvelukeskukseen ovat keskustelun ja vuorovaikutuksen lisääminen asukkaiden kanssa sekä jatkossa hoidon laatua voisi tutkia hoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Linnavuoren palvelukeskuksen hoitajat jakoivat kymmenelle omaiselle kyselylomakkeet. Kyselylomakkeissa oli suljettuja kysymyksiä ja yksi avoin kysymys asukkaiden hoitoon liittyen. Vastausvaihtoehdot olivat Likert-asteikolla. Kyselylomakkeita saatiin takaisin kuusi kappaletta. Vastauksista laadittiin taulukot, joissa näkyivät tulokset. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Vastaukset luokiteltiin aihepiireittäin.
Tulosten tarkastelun perusteella Linnavuoren asukkaiden omaiset ovat pääpiirteittäin tyytyväisiä omaistensa hoitoon. Vuorovaikutuksen koettiin toteutuvan hyvin, vaikka omaisten mielestä hoitajilla saisi olla enemmän aikaa asukkaille. Myös ravitsemuksen toteutumisesta sekä asukkaiden turvallisuudesta oltiin omaisten keskuudessa pääasiassa tyytyväisiä. Aktiivisuuden toteutumisessa nousi esille viriketoiminnan vähäisyys sekä asukkaiden omatoimisuutta voitaisiin tukea enemmän. Päätöksenteon toteutumisessa ristiriitaisesti nousi esille asukkaiden nimetyt omahoitajat. Puolet vastaajista tiesivät omaisellaan olevan nimetty omahoitaja, kun taas toiset eivät. Vastausten perusteella asukkaat saivat yksilöllistä hoitoa ja heidän mielipiteitään huomioitiin. Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä omaisensa hygienian hoitoon, vaikkakin osa antoi huonompaa palautetta vaatehuollolle. Kehittämisideana Linnavuoren palvelukeskukseen ovat keskustelun ja vuorovaikutuksen lisääminen asukkaiden kanssa sekä jatkossa hoidon laatua voisi tutkia hoitajien näkökulmasta.