Franchising ja perehdytys: henkilöstön käsikirjan tarpeiden kartoitus yritykselle X
Heikkinen, Jonna (2022)
Heikkinen, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081919533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081919533
Tiivistelmä
Franchising -yrittäjyys antaa yritystoimintaan ison ketjun hyödyt, kattavan verkoston, tunnetun brändin edut ja kanssayrittäjien tuen. Toiminta sitouttaa konseptiin ja palvelu on maksullista. Franchising -toiminta on tutkitusti kannattavaa ja menestyksen taustalla on yhtenäinen ja testattu toiminta. Poikkeamat konseptissa vaikuttavat yrityskuvaan. Perehdytyksen huolellisuus on tärkeää kaikissa yrityksissä, kuitenkin ketjuyrittäjyydessä huonolla toiminnalla voidaan vahinkoa saada aikaan omaa yhtiötä laajemmin. Yritykset antavat usein liian vähän resursseja perehdytykseen, vaikka kirjallisuus ei anna mitään perustetta sille, että perehdytyksen voisi laiminlyödä.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella franchising -ketjun malleja ja perehdytysprosessin teoreettisia näkökulmia, joiden avulla pyrittiin aikaansaamaan ideoita toimeksiantajalle henkilöstön käsikirjaa varten. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut tehtiin neljälle franchising -yrittäjälle, jotka toimivat samassa ketjussa toimeksiantajan kanssa, sekä neljälle toimeksiantajan työntekijälle. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin teema-analyysia.
Tulokset kertoivat, että franchising -toiminnassa brändi on tärkein tekijä menestyksen takana. Perehdytys koettiin tärkeänä, mutta ristiriitaa väitteen kanssa tuottivat toteamat siitä, ettei sille varata riittävästi resursseja. Siinä missä joku yrittäjistä perehdytti kuusi kuukautta, toinen perehdytti kaksi viikkoa. Toimeksi-antajan työntekijät luonnehtivat perehdytystä aktiiviseksi, tehokkaaksi ja korostivat informaation paljoutta. Resursseja kaivattiin lisää perehdytykseen ja ohjeiden yhtenäisyyttä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että henkilöstön käsikirja olisi hyvä apu perehdytykseen. Se auttaisi resurssipulan kanssa, yhtenäistäisi ohjeistuksia ja auttaisi jäsentämään informaation paljoutta. Se olisi kai-vattu malli perehdytysprosessin läpi käyntiin ja yhtenäistäisi ketjun eri toimipisteiden antamaa yrityskuvaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella franchising -ketjun malleja ja perehdytysprosessin teoreettisia näkökulmia, joiden avulla pyrittiin aikaansaamaan ideoita toimeksiantajalle henkilöstön käsikirjaa varten. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut tehtiin neljälle franchising -yrittäjälle, jotka toimivat samassa ketjussa toimeksiantajan kanssa, sekä neljälle toimeksiantajan työntekijälle. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin teema-analyysia.
Tulokset kertoivat, että franchising -toiminnassa brändi on tärkein tekijä menestyksen takana. Perehdytys koettiin tärkeänä, mutta ristiriitaa väitteen kanssa tuottivat toteamat siitä, ettei sille varata riittävästi resursseja. Siinä missä joku yrittäjistä perehdytti kuusi kuukautta, toinen perehdytti kaksi viikkoa. Toimeksi-antajan työntekijät luonnehtivat perehdytystä aktiiviseksi, tehokkaaksi ja korostivat informaation paljoutta. Resursseja kaivattiin lisää perehdytykseen ja ohjeiden yhtenäisyyttä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että henkilöstön käsikirja olisi hyvä apu perehdytykseen. Se auttaisi resurssipulan kanssa, yhtenäistäisi ohjeistuksia ja auttaisi jäsentämään informaation paljoutta. Se olisi kai-vattu malli perehdytysprosessin läpi käyntiin ja yhtenäistäisi ketjun eri toimipisteiden antamaa yrityskuvaa.