Välittäjänä muutoksessa : Kuvaus muutoksista sisäisissä tulkkivälityksissä ja välittäjien yhteistyössä Kelan valtakunnallisen välityskeskuksen perustamisen myötä
Kainulainen, Marjukka; Immonen, Ina (2014)
Kainulainen, Marjukka
Immonen, Ina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188451
Tiivistelmä
Tammikuussa 2014 Kansaneläkelaitoksen (Kela) alueelliset viittomakielen tulkkivälityskeskukset korvattiin Turkuun perustetulla, keskitetyllä välityskeskuksella. Opinnäytetyömme tavoitteena oli dokumentoida muutosta viittomakielen tulkkipalveluntuottajien sisäisten välittäjien näkökulmasta. Tutkimme, tekivätkö palveluntuottajien sisäiset välittäjät yhteistyötä Kelan alueellisten välityskeskusten kanssa ennen tammikuuta 2014, ja tekevätkö he yhteistyötä muutoksen jälkeen Kelan keskitetyn välityskeskuksen kanssa. Halusimme myös selvittää, millä tavalla mahdollista yhteistyötä tehdään. Selvitimme myös, ovatko palveluntuottajien sisäiset välittäjät tehneet yhteistyötä keskenään ennen tammikuun 2014 muutosta, ja onko mahdollisesti tehty yhteistyö jatkunut muutoksen jälkeen. Selvitimme myös, millaista tämä mahdollisesti tehty yhteistyö on.
Työmme tilaaja on Humakin opetustulkkikeskus, joka toimii Humanistisen ammattikorkeakoulun viittomakielentulkkikoulutuksen yhteydessä. Näin ollen tutkimuksemme tulokset ovat heti hyödynnettävissä tulkkikoulutuksessa. Humakin opetustulkkikeskuksen kautta tutkimuksemme tulokset eivät jää vain yhden tahon käyttöön, vaan leviävät suuremmalle joukolle jo alalla työskenteleviä tai sille vasta kouluttautumassa olevia toimijoita.
Tutkimuksemme toteutettiin sähköisellä kyselyllä tammikuussa 2014. Kysely lähetettiin sähköpostitse palveluntuottajien sisäisille välittäjille maanlaajuisesti. Sähköpostin lisäksi tavoittelimme vastaajia Suomen Viittomakielentulkit ry:n Facebook-sivun kautta. Kyselyymme vastasi 17 sisäistä välittäjää. Analysoimme kyselyn tuloksia vertailemalla sen eri osioiden vastauksia keskenään.
Saimme tutkimuksellamme selville, että palveluntuottajien sisäiset välittäjät ovat tehneet yhteistyötä Kelan alueellisten välityskeskusten kanssa ennen tammikuuta 2014. Yhteistyötä tehdään myös Kelan keskitetyn välityskeskuksen kanssa. Lisäksi yhteistyötä on tehty palveluntuottajien sisäisten välitysten kesken sekä ennen että jälkeen tammikuun muutoksen. Tammikuun 2014 muutoksen on myös huomattu vaikuttavan sisäisten välittäjien työhön. Palveluntuottajien sisäisten välittäjien on esimerkiksi ollut vaikea saada yhteyttä Kelan keskitettyyn välityskeskukseen palvelulinjojen ruuhkauduttua. Sen lisäksi sisäisten välittäjien työaikaa kuluu Kelan välityksessä tehtyjen tulkkaustilausten kirjausvirheiden korjaamiseen. Palveluntuottajien sisäiset välittäjät kokevat, ettei Kelan keskitetyn välityskeskuksen työntekijöitä ole perehdytetty riittävästi tehtäviinsä. Kelan välittäjien palveluasenteeseen ollaan kuitenkin tyytyväisiä.
Työmme tilaaja on Humakin opetustulkkikeskus, joka toimii Humanistisen ammattikorkeakoulun viittomakielentulkkikoulutuksen yhteydessä. Näin ollen tutkimuksemme tulokset ovat heti hyödynnettävissä tulkkikoulutuksessa. Humakin opetustulkkikeskuksen kautta tutkimuksemme tulokset eivät jää vain yhden tahon käyttöön, vaan leviävät suuremmalle joukolle jo alalla työskenteleviä tai sille vasta kouluttautumassa olevia toimijoita.
Tutkimuksemme toteutettiin sähköisellä kyselyllä tammikuussa 2014. Kysely lähetettiin sähköpostitse palveluntuottajien sisäisille välittäjille maanlaajuisesti. Sähköpostin lisäksi tavoittelimme vastaajia Suomen Viittomakielentulkit ry:n Facebook-sivun kautta. Kyselyymme vastasi 17 sisäistä välittäjää. Analysoimme kyselyn tuloksia vertailemalla sen eri osioiden vastauksia keskenään.
Saimme tutkimuksellamme selville, että palveluntuottajien sisäiset välittäjät ovat tehneet yhteistyötä Kelan alueellisten välityskeskusten kanssa ennen tammikuuta 2014. Yhteistyötä tehdään myös Kelan keskitetyn välityskeskuksen kanssa. Lisäksi yhteistyötä on tehty palveluntuottajien sisäisten välitysten kesken sekä ennen että jälkeen tammikuun muutoksen. Tammikuun 2014 muutoksen on myös huomattu vaikuttavan sisäisten välittäjien työhön. Palveluntuottajien sisäisten välittäjien on esimerkiksi ollut vaikea saada yhteyttä Kelan keskitettyyn välityskeskukseen palvelulinjojen ruuhkauduttua. Sen lisäksi sisäisten välittäjien työaikaa kuluu Kelan välityksessä tehtyjen tulkkaustilausten kirjausvirheiden korjaamiseen. Palveluntuottajien sisäiset välittäjät kokevat, ettei Kelan keskitetyn välityskeskuksen työntekijöitä ole perehdytetty riittävästi tehtäviinsä. Kelan välittäjien palveluasenteeseen ollaan kuitenkin tyytyväisiä.