Alhaalta ylöspäin : sisäisen viestinnän kehittäminen henkilöstön kokemusten kautta
Hartikainen, Mia (2022)
Hartikainen, Mia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081519483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081519483
Tiivistelmä
Alhaalta ylöspäin: sisäisen viestinnän kehittäminen henkilöstön kokemusten kautta
Vuosi 2022 Sivumäärä 38
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää kohdeyrityksen sisäistä viestintää sisäisen intranetin osalta ottaen henkilöstön mukaan suunnitteluprosessiin. Toimeksiantajaorganisaationa toimi Uudellamaalla toimiva keskisuuri yritys.
Tietoperusta käy läpi viestinnän perustoimintoja, viestinnän strategiaa sekä muutos- ja kriisiviestintää. Tässä osuudessa käydään läpi viestinnän vastuualuetta ja sen vastuun muutoksia jatkuvasti muuttuvassa yritysmaailmassa. Tutkimusosuudessa käsitellään kyselytutkimusta eli henkilöstökyselyä, joka valikoitui tutkimusmenetelmäksi. Kyselytutkimus valikoitui käytettäväksi menetelmäksi, koska sillä saatiin kerättyä parhaiten käyttäjien kokemuksia. Kysely rajattiin intranetin eri toimintoihin, joista haluttiin tietää enemmän. Kuinka toiminnot ja eri osiot ovat käyttäjien mielestä toimineet arjessa ja mikä on koettu hankalaksi. Kyselyn lopussa oli mahdollisuus antaa avointa palautetta. Tällä haluttiin saada vastaajilta uusia ideoita uutta intranettiä varten. Näin kehityskohteet saataisiin selville mahdollisimman tarkasti, jotta uudistukset tukisivat käyttäjien tarpeita.
Keskeisimmät tulokset kyselyn perusteella olivat nykyisen intran sekavuus ja tiedon hankala löydettävyys. Sivusto ei myöskään kannusta kommunikoimaan, vaan toimii pikemminkin vain tiedotteiden julkaisupaikkana. Uuteen intraan toivottiin selkeyttä, tiedon helppoa löydettävyyttä ja mahdollisuus reagoida uutisiin ja tiedotteisiin. Uuden intran toivottiin myös kannustavan henkilöstöä kommunikoimaan aktiivisemmin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tarve intran päivittämiselle on todellinen, varsinkin koronapandemian tuomien uusien kommunikointivälineiden tultua käyttöön. Tietoa löytyy useammasta paikasta, joten on varmistettava, että tieto ei ole useassa paikassa. Koronapandemia ja etätyö muutti viestinnän toimintojen tarvetta, joten intra on päivitettävä vastaamaan näitä muuttuneita tarpeita.
Vuosi 2022 Sivumäärä 38
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää kohdeyrityksen sisäistä viestintää sisäisen intranetin osalta ottaen henkilöstön mukaan suunnitteluprosessiin. Toimeksiantajaorganisaationa toimi Uudellamaalla toimiva keskisuuri yritys.
Tietoperusta käy läpi viestinnän perustoimintoja, viestinnän strategiaa sekä muutos- ja kriisiviestintää. Tässä osuudessa käydään läpi viestinnän vastuualuetta ja sen vastuun muutoksia jatkuvasti muuttuvassa yritysmaailmassa. Tutkimusosuudessa käsitellään kyselytutkimusta eli henkilöstökyselyä, joka valikoitui tutkimusmenetelmäksi. Kyselytutkimus valikoitui käytettäväksi menetelmäksi, koska sillä saatiin kerättyä parhaiten käyttäjien kokemuksia. Kysely rajattiin intranetin eri toimintoihin, joista haluttiin tietää enemmän. Kuinka toiminnot ja eri osiot ovat käyttäjien mielestä toimineet arjessa ja mikä on koettu hankalaksi. Kyselyn lopussa oli mahdollisuus antaa avointa palautetta. Tällä haluttiin saada vastaajilta uusia ideoita uutta intranettiä varten. Näin kehityskohteet saataisiin selville mahdollisimman tarkasti, jotta uudistukset tukisivat käyttäjien tarpeita.
Keskeisimmät tulokset kyselyn perusteella olivat nykyisen intran sekavuus ja tiedon hankala löydettävyys. Sivusto ei myöskään kannusta kommunikoimaan, vaan toimii pikemminkin vain tiedotteiden julkaisupaikkana. Uuteen intraan toivottiin selkeyttä, tiedon helppoa löydettävyyttä ja mahdollisuus reagoida uutisiin ja tiedotteisiin. Uuden intran toivottiin myös kannustavan henkilöstöä kommunikoimaan aktiivisemmin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tarve intran päivittämiselle on todellinen, varsinkin koronapandemian tuomien uusien kommunikointivälineiden tultua käyttöön. Tietoa löytyy useammasta paikasta, joten on varmistettava, että tieto ei ole useassa paikassa. Koronapandemia ja etätyö muutti viestinnän toimintojen tarvetta, joten intra on päivitettävä vastaamaan näitä muuttuneita tarpeita.