STARTUP – YRITYKSEN DIGITAALISEN KASVUN MENETELMÄT kasvuhakkerointi ja kasvumarkkinointi
Tuomikorpi, Taina (2022)
Tuomikorpi, Taina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081519482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081519482
Tiivistelmä
Tiivistelmä Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko StartUp-yrityksen mahdollista hyödyntää digitaalisia metodeja kuten kasvuhakkerointia ja kasvumarkkinointia yrityksen kasvun tukena. Työn tavoitteena oli tehdä tutkittujen metodien pohjalta asiakasyritykselle alkuvaiheen toimintasuunnitelma digitaalisen kasvun tueksi. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää kasvuhakkeroinnin ja kasvumarkkinoinnin eroja ja yhtäläisyyksiä ja miten ne ovat parhaiten hyödynnettävissä alkuvaiheen yrityksessä. Opinnäytetyö tehtiin yritykselle, joka välittää globaalisti ICT-alan osaajia suomalaisten yritysten tarpeisiin. Työn teoriaosuudessa tutkittiin kasvuhakkerointia ja kasvumarkkinointia ilmiöinä ja niiden soveltuvuutta StartUp - yrityksen kasvun suunnittelussa. Menetelmien suhteen tutkittiin laajasti alan kirjallisuutta, tutkimustuloksia ja hyödynnettiin verkkomateriaaleja, podcasteja ja webinaareja. Työ rajattiin B2B- asiakkaiden asiakaskokemuksen ja asiakaspolun eri vaiheisiin kohdistuvaan kehitystehtävään. Teoriaosuudessa käsiteltiin kasvuhakkerointia ja sen mittaamista sekä kasvumarkkinointia ja sen mittaamista. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin SWOT-analyysillä, syventävällä puolistrukturoidulla haastattelulla ja analysoimalla aiemmin kertynyttä materiaalia. Kaikki tulokset kerättiin yhteen ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksessa selvisi, minkälaiseen toimintamalliin yrityksen on syytä keskittyä. Tunnettuus, brändin rakennus ja liidien ohjaus ostopolkua pitkin vaatii hyvää sisällöntuotantoa ja oikea-aikaista vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseksi tulee luoda mielenkiintoista sisältöä ja luoda tavoitteisiin metriikat tulosten ja jatkuvan kehittämisen tueksi. Tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta yritykselle laadittiin kasvusuunnitelmamalli alkuvaiheen kasvun aikaansaamiseksi.