Ohjaus tukee maahanmuuttajien etenemistä korkeakoulupolulla ja vastaa yhteiskunnan osaajatarpeeseen
Hirard, Tiina; Peltola, Janna; Vuoriranta, Henna (2022)
Hirard, Tiina
Peltola, Janna
Vuoriranta, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081053525
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081053525
Tiivistelmä
Suomi tarvitsee maahanmuuttoa ja maahanmuuttajien osaamista kestävän hyvinvoinnin ja yhteiskunnan toimintakyvyn turvaamiseksi. Erityisesti korkeasti koulutetut ja korkeakouluopintoihin hakeutuvat maahanmuuttajat nähdään tärkeänä voimavarana työmarkkinoilla. Miten korkeakoulut voivat tukea ja ohjata heidän ura- ja koulutuspolkujaan?
Maahanmuuttajat ja maahanmuuttajataustaiset ovat aliedustettuina korkeakoulutuksessa, ja 18–24-vuotiaiden maahanmuuttotaustaisten osuus uusista korkeakouluopiskelijoista on vain puolet heidän osuudestaan koko väestöstä. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen raportissa (2019) nostetaan esiin, että maahanmuuttajataustaisten korkeakouluopintoihin eteneminen on vaikeampaa kuin suomalaistaustaisilla. Korkeakouluja kannustetaankin pohtimaan aktiivisesti erilaisia toimenpiteitä, jotka edesauttavat maahanmuuttajataustaisten hakuvaihetta, opintojen sujumista ja ohjautumista työelämään.
Turussa korkeakoulut vastaavat haasteeseen edistämällä maahanmuuttajien korkeakoulupolkuja yhdessä International House Turun ja sen palveluihin kuuluvan osaamiskeskuksen kanssa. Osaamiskeskuksen tavoitteena on ohjata maahanmuuttajia heidän tarpeittensa mukaisesti työelämään tai työelämään johtavaan koulutukseen. Vahvistamalla osaamiskeskuksen ja korkeakoulutoimijoiden yhteistyötä maahanmuuttajille pystytään tarjoamaan yksilöllistä ohjausta, jossa heidän aikaisempi koulutuksensa ja osaamisensa huomioidaan entistä paremmin.
Maahanmuuttajat ja maahanmuuttajataustaiset ovat aliedustettuina korkeakoulutuksessa, ja 18–24-vuotiaiden maahanmuuttotaustaisten osuus uusista korkeakouluopiskelijoista on vain puolet heidän osuudestaan koko väestöstä. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen raportissa (2019) nostetaan esiin, että maahanmuuttajataustaisten korkeakouluopintoihin eteneminen on vaikeampaa kuin suomalaistaustaisilla. Korkeakouluja kannustetaankin pohtimaan aktiivisesti erilaisia toimenpiteitä, jotka edesauttavat maahanmuuttajataustaisten hakuvaihetta, opintojen sujumista ja ohjautumista työelämään.
Turussa korkeakoulut vastaavat haasteeseen edistämällä maahanmuuttajien korkeakoulupolkuja yhdessä International House Turun ja sen palveluihin kuuluvan osaamiskeskuksen kanssa. Osaamiskeskuksen tavoitteena on ohjata maahanmuuttajia heidän tarpeittensa mukaisesti työelämään tai työelämään johtavaan koulutukseen. Vahvistamalla osaamiskeskuksen ja korkeakoulutoimijoiden yhteistyötä maahanmuuttajille pystytään tarjoamaan yksilöllistä ohjausta, jossa heidän aikaisempi koulutuksensa ja osaamisensa huomioidaan entistä paremmin.