Videopelin valmistus
Järvinen, Arto (2022)
Järvinen, Arto
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071819275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071819275
Tiivistelmä
Tämä työ tehtiin, koska kiinnostus peleihin oli iso ja haluttiin perehtyä enemmän pelien tekemiseen suunnittelusta pelin julkaisuun. Tässä työssä kerrottiin ensin vähän suunnittelusta ja mitä eri osa-alueita peleissä yleensä näkyy ja kuulee. Sitten lähdettiin tutkimaan pelimoottorin yleisiä komponentteja ja asioita, mitä aloittelevan peliohjelmoijan olisi hyvä tietää. Aluksi käsiteltiin tietysti mikä se pelimoottori on ja mitä pelimoottorilla tehdään ja mitä sillä voi tehdä. Tässä työssä käsiteltiin vain Unity-pelimoottoria ja havainnollistettiin kuvien ja kuvankaappausten kanssa Unitya ja sen sisältöä samalla kun luotiin esimerkki kenttä ja erikseen vielä esimerkki pelihahmo. Näistä ei tullut pelin virallista hahmoa eikä kenttää, vaan tehtiin havainnollistamaan ja käytettiin mahdollisimman monipuolisesti pelikappaleita ja pelikappaleiden luomiseen ja muokkaamiseen. Kun kenttä ja pelihahmo olivat luotu, niin sitten päästiin ohjelmoinnin osioon. Siellä kerrottiin vähän ohjelmoinnista ja ohjelmointikielestä mitä käytettiin tässä työssä