Työhyvinvointi myyntityössä
Kaskimäki, Tommy (2022)
Kaskimäki, Tommy
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072919337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072919337
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on myyntiedustajan työssä jaksaminen. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä ymmärrystä myyntityöntekijöiden jaksamiseen vaikuttavista tekijöistä. Teoriaosuus käsittelee myyjän työnkuvalle ominaisia piirteitä, sekä työhyvinvoinnin näkökulmaa myyntityössä. Osuudessa tarkastellaan myyntityön luonnetta, myyjän jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä sekä työhyvinvoinnin ja työssäjaksamisen edistämisen keinoja. Tutkimusosio toteutettiin viiden myyntityöntekijän haastatteluna. Haastatteluiden tuloksista muodostettiin viiden erilaisen myyntiedustajien tarinat, joita käytetään havainnollistavana materiaalina myyjän jaksamisen näkökulmasta. Haastatteluiden tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat ovat myyjien mielestä merkityksellisiä työssä jaksamisen kannalta.
Kaikkien haastateltavien kohdalla tuli selkeästi esille tarve saada tukea työssäjaksamisessa. Haastatteluissa saatiin selville, että myyjät kokevat erityisen tärkeäksi ryhmätuen merkityksen osana omaa jaksamistaan. Myös omien taitojen ja osaamisen kehittämismahdollisuudet koettiin välttämättömänä työmotivaation ylläpitämisen suhteen, osana työssäjaksamista. The subject of this thesis is coping at work in sales work. The goal of this thesis is to increase understanding of things that affects on coping at work as a salesperson. Theoretical part of thesis handles the typical features of sales work and perspective of work well-being in sales work. The section examines the nature of sales work, the factors that affects the coping at work as a salespersons, and the means of promoting well-being at work and coping at work. Research section was implemented by interviewing five salespersons. The results from interviews were formed into five different sales workers stories, which are used as illustrative material in about coping at work in salespersons perspective. The goal of the interviewes was to figure out those things that are meaningful in coping at work.
It was clear on every interviewee, that there is a need for getting support on coping at work. It was figured out in the interviews that salespersons felt it very important the meaning of group support as part of their own coping at work. The possibilities of developing their own skills and competencies were also experienced as necessity in terms of maintaining work motivation, as a part of coping at work.
Kaikkien haastateltavien kohdalla tuli selkeästi esille tarve saada tukea työssäjaksamisessa. Haastatteluissa saatiin selville, että myyjät kokevat erityisen tärkeäksi ryhmätuen merkityksen osana omaa jaksamistaan. Myös omien taitojen ja osaamisen kehittämismahdollisuudet koettiin välttämättömänä työmotivaation ylläpitämisen suhteen, osana työssäjaksamista.
It was clear on every interviewee, that there is a need for getting support on coping at work. It was figured out in the interviews that salespersons felt it very important the meaning of group support as part of their own coping at work. The possibilities of developing their own skills and competencies were also experienced as necessity in terms of maintaining work motivation, as a part of coping at work.