Virtuell verklighetsbaserad rehabilitering för stroke: En allmän litteraturstudie
Borg, Tommy; Skarpman, Andreas (2022)
Borg, Tommy
Skarpman, Andreas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071519270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071519270
Tiivistelmä
Stroke är en stor orsak till funktionshinder och därmed en stor källa till individers behov av rehabilitering och fysioterapi. Som en del av rehabilitering spelar terapeutisk träning en avgörande roll för att återställa funktionsförmåga och självständighet. Syftet med denna studie är att ge översiktlig kunskap om hur VR teknologi används inom rehabilitering för patienter med stroke, samt vad som kan åstadkommas gällande strokepatienters funktionsförmåga till följd av VR-baserad rehabilitering. Som typ av studie har vi valt allmän litteraturstudie, och som metod kvalitativ litteraturanalys, båda baserade på Forsberg och Wengström (2015). Examensarbetet svarar på forskningsfrågorna: 1. Hur används virtuell verklighet inom rehabilitering för patienter med stroke? och 2. Hur påverkas strokepatienters funktionsförmåga till följd av VR rehabilitering? Litteratursökningen utfördes i databaserna PubMed, Cinahl och PEDro, ur vilka 26 studier inkluderades i en kvalitativ analys. Resultaten av litteraturanalysen visar att VR används som ett komplimenterande verktyg inom rehabilitering och för att förse användaren med målinriktad träning, öka dess intensitet samt motivation. Dessutom används VR som resurs besparande medel. VR-baserad rehabilitering leder till ökad balans och funktionsförmåga. Ytterligare forskning behövs för att pålitligt åskådliggöra VR teknikens effektivitet inom rehabilitering och ifall VR möjligen kan fungera som ett ersättande medel till traditionell rehabilitering, istället för endast som ett komplement.