Suomalaisista lukiolaisista pioneereja käytettyjen tietokoneiden hyödyntämisessä?
Harmaala, Minna-Maari; Alhonen, Marika (2022)
Harmaala, Minna-Maari
Alhonen, Marika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070651339
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070651339
Tiivistelmä
Uusittu oppivelvollisuuslaki tuli Suomessa voimaan 1.8.2021. Sen myötä oppivelvollisuus laajeni ja toisen asteen koulutuksesta tuli maksutonta. Toisen asteen maksuttomuus tarkoittaa mm. sitä, että lukiot päätyvät hankkimaan jokaiselle opiskelijalle opiskelun kannalta välttämättömän tietokoneen.
Toiset kunnat tarjoavat kaikille koululaisille tietokoneen käyttöön ensimmäiseltä luokalta alkaen. Kunnat tekevät hankintapäätöksiä suhteellisen itsenäisesti eikä mitään erityistä ohjausta vastuullisuusnäkökohtien huomioimiseen tässä hankinnassa ole, eikä sitä toisaalta olla tehty erityisen mutkattomaksi. On kuitenkin herkullista pohtia minkälaista ympäristökuormaa lukioiden tietokonehankinnat aiheuttavat ja miten sitä olisi mahdollista esimerkiksi koordinoidun ohjeistuksen ja ratkaisuiden kautta pienentää.
Toiset kunnat tarjoavat kaikille koululaisille tietokoneen käyttöön ensimmäiseltä luokalta alkaen. Kunnat tekevät hankintapäätöksiä suhteellisen itsenäisesti eikä mitään erityistä ohjausta vastuullisuusnäkökohtien huomioimiseen tässä hankinnassa ole, eikä sitä toisaalta olla tehty erityisen mutkattomaksi. On kuitenkin herkullista pohtia minkälaista ympäristökuormaa lukioiden tietokonehankinnat aiheuttavat ja miten sitä olisi mahdollista esimerkiksi koordinoidun ohjeistuksen ja ratkaisuiden kautta pienentää.