Kuluttajalähtöisen tuotekehityksen hyödyntäminen teollisen lastenruoan tuotekehityksessä
Hörkkö, Kaisa (2022)
Hörkkö, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061818901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061818901
Tiivistelmä
Kuluttajien arvojen ja tarpeiden selvittäminen tuotekehitysprosessin alkuvaiheessa auttaa yrityksiä kehittämään tuotteita, jotka todennäköisemmin menestyvät markkinoilla, sillä ne vastaavat niitä tarpeita, mitä kuluttajalla on.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voiko teollisen lastenruoan tuotekehityksessä käyttää hyväksi kuluttajalähtöisen tuotekehityksen ideologiaa ja työkaluja. Työssä selvitettiin, millaiset arvot sekä tuotteen ominaisuudet vaikuttavat kuluttajan näkemykseen teollisesta lastenruoasta, miten ne vaikuttavat lastenruokatuotteen valintaan sekä miten tuloksia voitaisiin hyödyntää tuotekehitysprosessissa. Kuluttajatutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen osa toteutettiin sähköisenä kyselynä ja siinä selvitettiin muun muassa millaisia arvoja ja tarpeita vanhemmilla on, sekä mitä hyötyjä he saavat tarjotessaan valmista lastenruokaa lapsilleen. Toinen osa toteutettiin fokusryhmäkeskusteluina ja sen tavoitteena oli selvittää, mitkä tuotteen aistinvaraiset ominaisuudet vaikuttavat tuotteen valintaan.
Tutkimusten tuloksia pystyttiin käyttämään hyödyksi tulevissa tuotekehitysprosesseissa. Tutkimusten lisäksi laadittiin tuotesuunnittelumatriisi, jonka avulla kuluttajan tarpeet voidaan kääntää tuoteominaisuuksiksi sekä ehdotettiin työkaluja, miten yrityksen kuluttajapaneelia voisi käyttää helpommin hyödyksi tuotekehitysprosessin aikana. Researching consumer values and needs in early new product development process helps companies to develope products which will more likely succeed in the market because of the products will satisfy consumer needs.
Aim of this master thesis was to research if it was possible to utilize consumer centric development process ideology and tools in industrial baby food development process. The goal was to find out which values and product characteristics would affect consumer perception of industrial baby food, how the perception affects when choosing the product from shelf and how the results could be utilized in product development process. Consumer research was executed in two parts. First part of the research was an online survey aiming to clarify values and needs of parents and the benefits when they serve industrial baby food for their children. The second part was executed as focus group interviews. Aim of the interviews was to clarify which sensory characteristics are affecting when making the purchase decision. The results of these studieswill be used in future product development processes.
Product planning matrix was created to help to convert consumers needs to sensory attributes and product characteristics. Also some new tools were introduced to make involvement of company’s consumer panelists easier during product development process.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voiko teollisen lastenruoan tuotekehityksessä käyttää hyväksi kuluttajalähtöisen tuotekehityksen ideologiaa ja työkaluja. Työssä selvitettiin, millaiset arvot sekä tuotteen ominaisuudet vaikuttavat kuluttajan näkemykseen teollisesta lastenruoasta, miten ne vaikuttavat lastenruokatuotteen valintaan sekä miten tuloksia voitaisiin hyödyntää tuotekehitysprosessissa. Kuluttajatutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen osa toteutettiin sähköisenä kyselynä ja siinä selvitettiin muun muassa millaisia arvoja ja tarpeita vanhemmilla on, sekä mitä hyötyjä he saavat tarjotessaan valmista lastenruokaa lapsilleen. Toinen osa toteutettiin fokusryhmäkeskusteluina ja sen tavoitteena oli selvittää, mitkä tuotteen aistinvaraiset ominaisuudet vaikuttavat tuotteen valintaan.
Tutkimusten tuloksia pystyttiin käyttämään hyödyksi tulevissa tuotekehitysprosesseissa. Tutkimusten lisäksi laadittiin tuotesuunnittelumatriisi, jonka avulla kuluttajan tarpeet voidaan kääntää tuoteominaisuuksiksi sekä ehdotettiin työkaluja, miten yrityksen kuluttajapaneelia voisi käyttää helpommin hyödyksi tuotekehitysprosessin aikana.
Aim of this master thesis was to research if it was possible to utilize consumer centric development process ideology and tools in industrial baby food development process. The goal was to find out which values and product characteristics would affect consumer perception of industrial baby food, how the perception affects when choosing the product from shelf and how the results could be utilized in product development process. Consumer research was executed in two parts. First part of the research was an online survey aiming to clarify values and needs of parents and the benefits when they serve industrial baby food for their children. The second part was executed as focus group interviews. Aim of the interviews was to clarify which sensory characteristics are affecting when making the purchase decision. The results of these studieswill be used in future product development processes.
Product planning matrix was created to help to convert consumers needs to sensory attributes and product characteristics. Also some new tools were introduced to make involvement of company’s consumer panelists easier during product development process.