Työntekijäkokemus asiakasprojekteissa : case: luotonhallinnan palveluyritys
Niittynen, Sini (2022)
Niittynen, Sini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718194
Tiivistelmä
Suomessa säännöllinen kotoa käsin tehtävä työskentely on vähitellen lisääntynyt 2010-luvulla. Etätyötä tekevien työikäisten määrä kuitenkin tuplaantui vuonna 2020 laajojen etätyösuositusten astuttua voimaan koronapandemian myötä (Tilastokeskus, 2020.) Toimeksiantajayrityksessä uusien asiakkaiden käyttöönotot sekä laajat muutostyöt toteutetaan usein asiakasprojekteina, ja pandemian johdosta myös projektityö siirtyi valtaosin etänä toteutettavaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa toimeksiantajayrityksen työntekijöiden kokemuksia asiakasprojekteissa työskentelystä ja lisäksi arvioida miten lisääntynyt etätyön määrä on vaikuttanut projektityön kautta muodostuvaan työntekijäkokemukseen. Tutkimus toteutettiin kesällä 2021 työntekijöille kohdennetun strukturoidun kyselylomakkeen muodossa. Vastaajilta kysyttiin laajalti erilaisia kysymyksiä projektityön mielekkyyteen ja niihin osallistumiseen liittyen, sekä kartoitettiin vastaajien kokemuksista yrityksen projektienhallinnan ja projektien muutoshallinnan käytänteistä.
Tuloksista ilmeni, että asiakasprojekteihin osallistutaan ja niihin liittyviä työtehtäviä tehdään mielellään. Projekteissa työskentely nähdään hyvänä mahdollisuutena oppia uutta, ja projektityö on useimmiten palkitsevaa. Asiakasprojekteissa työskentelyn koettiin pääasiassa sujuvan yhtä hyvin etänä kuin toimistollakin. Lisääntyneen etätyön määrän koettiin vaikuttaneen positiivisesti erityisesti projektipalaveriajan tehokkaampaan käyttöön, parempaan dokumentaatioon ja projektityötehtävien tehokkaampaan hoitoon. Lievä heikentävä vaikutus havaittiin projektin ryhmähenkeen, sitoutumiseen ja vuorovaikutukseen. Koska oletettavasti valtaosa projektityöstä toteutetaan jatkossakin etänä, mahdollisten etäprojektityöhön liittyvien kipupisteiden tunnistaminen on tärkeää niin olemassa olevien toimintatapojen kehittämiseksi kuin uusien toimintamallien arvioimiseksi erinomaista työntekijäkokemusta tavoiteltaessa. In Finland, regular working from home has gradually increased already in the 2010s. Number of remote workers doubled among working-age people due to the coronavirus pandemic in 2020 when extensive recommendations for remote working came into force. (Tilastokeskus, 2020). In the company that commissioned the thesis, customer onboardings and extensive customer process changes are often implemented as projects. Because of the pandemic, also customer projects were performed remotely.
The target of this thesis is to investigate the employee experience during customer projects and how increased remote work has affected on that. The survey was conducted during summer 2021 as structured questionnaire targeted at employees. Respondents were asked a wide range of questions about the employee experience during projects and respondents’ experiences of the company’s project management and project change management practices.
The results showed that employees are happy to participate in customer projects. Project work is seen as good opportunity to gain experience and it is usually rewarding. The increased amount of remote work was considered to have positive impact on more efficient project meetings, better project documentation and more efficient management of project tasks. A mild debilitating effect was observed on the group spirit, engagement and interaction. Since the majority of project work will presumably continue to be carried out remotely, the identification of possible pain points related to remote work is important both for the development of existing operating methods and for evaluating new operating models to ensure excellent employee experience.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa toimeksiantajayrityksen työntekijöiden kokemuksia asiakasprojekteissa työskentelystä ja lisäksi arvioida miten lisääntynyt etätyön määrä on vaikuttanut projektityön kautta muodostuvaan työntekijäkokemukseen. Tutkimus toteutettiin kesällä 2021 työntekijöille kohdennetun strukturoidun kyselylomakkeen muodossa. Vastaajilta kysyttiin laajalti erilaisia kysymyksiä projektityön mielekkyyteen ja niihin osallistumiseen liittyen, sekä kartoitettiin vastaajien kokemuksista yrityksen projektienhallinnan ja projektien muutoshallinnan käytänteistä.
Tuloksista ilmeni, että asiakasprojekteihin osallistutaan ja niihin liittyviä työtehtäviä tehdään mielellään. Projekteissa työskentely nähdään hyvänä mahdollisuutena oppia uutta, ja projektityö on useimmiten palkitsevaa. Asiakasprojekteissa työskentelyn koettiin pääasiassa sujuvan yhtä hyvin etänä kuin toimistollakin. Lisääntyneen etätyön määrän koettiin vaikuttaneen positiivisesti erityisesti projektipalaveriajan tehokkaampaan käyttöön, parempaan dokumentaatioon ja projektityötehtävien tehokkaampaan hoitoon. Lievä heikentävä vaikutus havaittiin projektin ryhmähenkeen, sitoutumiseen ja vuorovaikutukseen. Koska oletettavasti valtaosa projektityöstä toteutetaan jatkossakin etänä, mahdollisten etäprojektityöhön liittyvien kipupisteiden tunnistaminen on tärkeää niin olemassa olevien toimintatapojen kehittämiseksi kuin uusien toimintamallien arvioimiseksi erinomaista työntekijäkokemusta tavoiteltaessa.
The target of this thesis is to investigate the employee experience during customer projects and how increased remote work has affected on that. The survey was conducted during summer 2021 as structured questionnaire targeted at employees. Respondents were asked a wide range of questions about the employee experience during projects and respondents’ experiences of the company’s project management and project change management practices.
The results showed that employees are happy to participate in customer projects. Project work is seen as good opportunity to gain experience and it is usually rewarding. The increased amount of remote work was considered to have positive impact on more efficient project meetings, better project documentation and more efficient management of project tasks. A mild debilitating effect was observed on the group spirit, engagement and interaction. Since the majority of project work will presumably continue to be carried out remotely, the identification of possible pain points related to remote work is important both for the development of existing operating methods and for evaluating new operating models to ensure excellent employee experience.