RESTO- tietotaitokilpailun historian kokoaminen
Myllymäki, Aliisa; Niskanen, Silja (2022)
Myllymäki, Aliisa
Niskanen, Silja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017400
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli dokumentoida RESTO-tietotaitokilpailun 20-vuotista historiaa, sekä tarkastella miten kisat ovat muuttuneet kuluneiden vuosien aikana. Toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun restonomikoulutus. Kirjallisen raportin lisäksi tuotettiin pohja historiikille tapahtumatuotannon näkökulmasta. Opinnäytetyö vastaa kysymykseen ”Miten RESTO- tietotaitokilpailuja on järjestetty vuosien varrella?”.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin haastattelemalla, mikä mahdollisti historiikin pohjan luonnin. Haastatteluissa käytettiin puolistrukturoidun ja teemahaastattelun menetelmiä ja haastateltavat koostuivat aikaisempien järjestäjäkoulujen henkilökunnasta. Samat kysymykset muodostivat haastattelurungon ja tarvittaessa esitettiin jatkokysymyksiä. Aineisto analysoitiin teemoittelulla, jolloin pystyttiin poimimaan tärkeimmät kohdat historiikin kannalta.
Tulokset osoittivat, että kisat ovat muuttuneet vuosien varrella paljon, mutta eri koulujen järjestäjillä on yhtenäinen linja, jonka tarkoituksena on tuottaa laadukas tapahtumakokonaisuus. Tapahtumasta löydettiin myös kehityskohteita, esimerkiksi kisan brändin parantaminen. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan käyttää apuna tulevaisuudessa kisojen kehittämisessä sekä tunnettuuden lisäämisessä.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli e-julkaisuksi tarkoitettu visuaalisen historiikin pohja, jossa tarkasteltiin valittujen teemojen kannalta keskeisimpiä vaiheita kahdenkymmenen vuoden ajalta, sekä hetkiä jotka ovat jääneet järjestäjien mieleen. Historiikin tarkoitus on jäädä RESTO-tietotaitokilpailun sekä toimeksiantajan käyttöön, jotta sitä voidaan päivittää tulevaisuudessa sekä täydentää puuttuvilta osin.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin haastattelemalla, mikä mahdollisti historiikin pohjan luonnin. Haastatteluissa käytettiin puolistrukturoidun ja teemahaastattelun menetelmiä ja haastateltavat koostuivat aikaisempien järjestäjäkoulujen henkilökunnasta. Samat kysymykset muodostivat haastattelurungon ja tarvittaessa esitettiin jatkokysymyksiä. Aineisto analysoitiin teemoittelulla, jolloin pystyttiin poimimaan tärkeimmät kohdat historiikin kannalta.
Tulokset osoittivat, että kisat ovat muuttuneet vuosien varrella paljon, mutta eri koulujen järjestäjillä on yhtenäinen linja, jonka tarkoituksena on tuottaa laadukas tapahtumakokonaisuus. Tapahtumasta löydettiin myös kehityskohteita, esimerkiksi kisan brändin parantaminen. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan käyttää apuna tulevaisuudessa kisojen kehittämisessä sekä tunnettuuden lisäämisessä.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli e-julkaisuksi tarkoitettu visuaalisen historiikin pohja, jossa tarkasteltiin valittujen teemojen kannalta keskeisimpiä vaiheita kahdenkymmenen vuoden ajalta, sekä hetkiä jotka ovat jääneet järjestäjien mieleen. Historiikin tarkoitus on jäädä RESTO-tietotaitokilpailun sekä toimeksiantajan käyttöön, jotta sitä voidaan päivittää tulevaisuudessa sekä täydentää puuttuvilta osin.