Asemakaavamuutoksen valmisteluun vaikuttavia tekijöitä : case: Kettukallion asemakaavamuutos
Lehtonen, Saara (2022)
Lehtonen, Saara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718182
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella erilaisia kehittämisvaihtoehtoja Janakkalassa Tervakosken taajamassa sijaitsevalle Kettukallion alueelle asemakaavamuutoksen yhteydessä. Kehittämisvaihtoehdoissa tarkasteltiin aluetta niin kokonaisuuden kannalta, kuin alueelle sijoittuvan koulurakennuksen tulevan uuden käyttötarkoituksen kannalta. Opetustoiminta alakoulussa tulee siirtymään muualle, jolloin rakennushistoriallisesti arvokas ja kaavalla suojeltu rakennus jää tyhjilleen. Kettukallion alue kokonaisuutena käsittää laajat viheralueet, jotka eivät ole rakentuneet voimassa olevan asemakaavan mukaisesti. Työn tukena käytettiin valmisteluvaiheen aineistojen tueksi laadittuja luonnosvaihtoehtoja, kuntalaiskyselyä sekä rakennetun ympäristön selvitystä.
Työn aikana tarkasteltiin eri vaihtoehtojen vaikutuksia ympäristöönsä asukkaiden sekä kunnan näkökulmasta. Laadituissa luonnosvaihtoehdoissa jokaisessa on omat niin positiiviset kuin negatiiviset puolensa Tervakosken sekä Kettukallion alueen kehittämisen puolesta. Työ auttaa asemakaavaprosessin etenemisessä, kun alueen lähtökohtia on selvitetty jo etukäteen ja mahdollisia vaikutuksia sekä yleiskaavallisia perusteluita on kartoitettu.
Työn aikana tarkasteltiin eri vaihtoehtojen vaikutuksia ympäristöönsä asukkaiden sekä kunnan näkökulmasta. Laadituissa luonnosvaihtoehdoissa jokaisessa on omat niin positiiviset kuin negatiiviset puolensa Tervakosken sekä Kettukallion alueen kehittämisen puolesta. Työ auttaa asemakaavaprosessin etenemisessä, kun alueen lähtökohtia on selvitetty jo etukäteen ja mahdollisia vaikutuksia sekä yleiskaavallisia perusteluita on kartoitettu.