Potilaan peruselintoimintojen tarkkailu ABCDE-menetelmän ja NEWS-pisteytyksen avulla : Koulutustilaisuus sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalan lähihoitajaopiskelijoille
Pohjonen, Milja (2022)
Pohjonen, Milja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718177
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää koulutustilaisuus lähihoitajaopiskelijoille ABCDE-menetelmän ja NEWS-pisteytysjärjestelmän käytöstä. Kohderyhmän opiskelijat olivat sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalan opiskelijoita. Koulutustilaisuus järjestettiin yhteistyössä Gradian opettaja kanssa. Koulutustilaisuuden tavoitteena oli auttaa opiskelijoita ymmärtämään, miksi peruselintoimintoja ja niiden häiriöitä tulee tunnistaa, seurata ja hoitaa ABCDE-menetelmän ja NEWS-pisteytysjärjestelmän avulla.
Opinnäytetyön tietopohja perustuu tutkittuun tietoon ja laajaan kirjallisuusmateriaaliin sekä Internet-pohjaisiin lähteisiin. Aiheiksi rajattiin peruselintoiminnot ja niiden häiriöt, ABCDE-menetelmä ja NEWS-pisteytysjärjestelmä. Näiden lisäksi käsittelin tietoperustassa koulutustilaisuutta käsitteenä. Opinnäytetyöstä on rajattu pois vammautuneen potilaan tutkiminen ja hoito, erityisryhmäpotilaiden tutkiminen, lääkehoito ja elvytys.
Koulutuspäivä pidettiin etäluentona 7.1.2021. Koulutustilaisuudessa osallistujia oli yhteensä 22. Koulutustilaisuus sisälsi teoria- ja toiminnallisen osuuden. Teoriaosuuteen kuului opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen aiheet. Toiminnallisessa osuudessa ratkaistiin potilastapauksia ryhmissä.
Koulutuspäivästä saatujen palautteiden pohjalta koulutustilaisuus oli opiskelijoille hyödyllinen sekä onnistunut koronasta huolimatta. Palautteessa opiskelijat kertoivat koulutustilaisuudesta jääneen päällisin mieleen ABCDE-menetelmä ja NEWS-pisteytysjärjestelmä. Jatkotutkimusaiheena ehdottaisin, että voitaisiin tutkia, kuinka hoitoalan opiskelijat tunnistaisivat peruselintoimintoja. Tutkimuksessa selvitettäisiin, onko tarvetta järjestää lisäkoulutusta peruselintoimintojen ja niiden häiriöiden tunnistamisesta.
Opinnäytetyön tietopohja perustuu tutkittuun tietoon ja laajaan kirjallisuusmateriaaliin sekä Internet-pohjaisiin lähteisiin. Aiheiksi rajattiin peruselintoiminnot ja niiden häiriöt, ABCDE-menetelmä ja NEWS-pisteytysjärjestelmä. Näiden lisäksi käsittelin tietoperustassa koulutustilaisuutta käsitteenä. Opinnäytetyöstä on rajattu pois vammautuneen potilaan tutkiminen ja hoito, erityisryhmäpotilaiden tutkiminen, lääkehoito ja elvytys.
Koulutuspäivä pidettiin etäluentona 7.1.2021. Koulutustilaisuudessa osallistujia oli yhteensä 22. Koulutustilaisuus sisälsi teoria- ja toiminnallisen osuuden. Teoriaosuuteen kuului opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen aiheet. Toiminnallisessa osuudessa ratkaistiin potilastapauksia ryhmissä.
Koulutuspäivästä saatujen palautteiden pohjalta koulutustilaisuus oli opiskelijoille hyödyllinen sekä onnistunut koronasta huolimatta. Palautteessa opiskelijat kertoivat koulutustilaisuudesta jääneen päällisin mieleen ABCDE-menetelmä ja NEWS-pisteytysjärjestelmä. Jatkotutkimusaiheena ehdottaisin, että voitaisiin tutkia, kuinka hoitoalan opiskelijat tunnistaisivat peruselintoimintoja. Tutkimuksessa selvitettäisiin, onko tarvetta järjestää lisäkoulutusta peruselintoimintojen ja niiden häiriöiden tunnistamisesta.