2D-pelin kehittäminen Unity:lla
Haavisto, Ossi (2022)
Haavisto, Ossi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518011
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään pelimoottori Unity ja tutustutaan sen monipuolisuuteen. Työssä perehdytään pelin suunnitteluun ja 2D-videopelin kehittämiseen Unity:lla. Suunnitteluvaiheessa käsitellään tekijöitä, jotka syventävät pelaajan pelikokemusta virtuaalitodellisuuden kanssa, sekä tekijöitä, joita pelisuunnittelussa tulee ottaa erityisesti huomioon. Suunnittelussa esitetyt tekijät käsitellään ja näiden merkityksiin perehdytään. Keskeisiä aiheita suunnittelussa tässä työssä ovat pelin pelattavuus, animaatiot, pelimaailman efektit sekä äänimaailma.
Työssä tutustutaan Unity:n toimintoihin sekä komponentteihin, joita hyödyntämällä ohjelmoidaan alusta loppuun toimiva 2D-peli. Pelin ohjelmoinnissa käsitellään ja perehdytään pelin ohjelmointikoodin. Ohjelmoinnin yhteydessä perehdytään animaatioiden ja tietokonegrafiikan eli tekstuurien käyttämiseen Unity:ssa esittelemällä Unity:n erilaisia työkaluja.
Työ toimii myös esimerkkinä siitä, että jokainen voi vähäisellä kokemuksella suunnitella ja kehittää oman toimivan videopelin. Työn tarkoituksena on antaa innokkaille pelisuunnittelijoille sekä peliohjelmoijille vahva perustaito Unity:n käytöstä ja sen mahdollisuuksista sekä kasvattaa tietämystä pelinsuunnittelijana ja pelinkehittäjänä.
Työssä tutustutaan Unity:n toimintoihin sekä komponentteihin, joita hyödyntämällä ohjelmoidaan alusta loppuun toimiva 2D-peli. Pelin ohjelmoinnissa käsitellään ja perehdytään pelin ohjelmointikoodin. Ohjelmoinnin yhteydessä perehdytään animaatioiden ja tietokonegrafiikan eli tekstuurien käyttämiseen Unity:ssa esittelemällä Unity:n erilaisia työkaluja.
Työ toimii myös esimerkkinä siitä, että jokainen voi vähäisellä kokemuksella suunnitella ja kehittää oman toimivan videopelin. Työn tarkoituksena on antaa innokkaille pelisuunnittelijoille sekä peliohjelmoijille vahva perustaito Unity:n käytöstä ja sen mahdollisuuksista sekä kasvattaa tietämystä pelinsuunnittelijana ja pelinkehittäjänä.