Mediakasvatuksen toteuttaminen Espoon suomenkielisissä päiväkodeissa
Keränen, Maria (2022)
Keränen, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417947
Tiivistelmä
Yksi valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden osa-alueista on varhaiskasvatuksen mediakasvatus, joten tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen rooli ja asema mediakasvatuksella on Espoon suomenkielisissä päiväkodeissa.
Opinnäytetyössäni aineistokeruumenetelmänä käytetään Webropolissa toteutettu Espoon päiväkotien johtajille suunnattu kysely. Opinnäytteen tutkimuskysymys on mediakasvatuksen toteuttaminen Espoon suomenkielisissä päiväkodeissa. Luvan tutkimuksen toteuttamiselle myönsi Espoon kaupunki.
Vastaanottajien yhteystiedot on kerätty Espoon kaupungin verkkosivulta. Sähköpostikysely on lähetetty 109 vastaanottajalle, joista vastasi 11 henkilöä. Aineistohankintamenetelmäksi on valittu kysely, koska se tavoittaa laajaa vastaanottajien määrä, ja kysymyksiin voi vastata itselleen sopivana aikana. Kysely on suunnattu päiväkotien johtajille, koska heillä on kokonaisvaltainen käsitys päiväkodissa tapahtuvasta mediakasvatuksesta.
Saatujen vastauksien perusteella Espoon päiväkodeissa mediakasvatus on monipuolista. Pitää huomioida, että vastauksia oli vain 11, joten tämän opinnäytteen perusteella voidaan sanoa, että ainakin 11:ssä Espoon suomenkielisissä päiväkodissa mediakasvatus toteutuu monipuolisesti. Kyselyssä ongelmallisiksi osoittautuvat henkilökunnan koulutustaso ja henkilöstövaje.
Opinnäytetyössäni aineistokeruumenetelmänä käytetään Webropolissa toteutettu Espoon päiväkotien johtajille suunnattu kysely. Opinnäytteen tutkimuskysymys on mediakasvatuksen toteuttaminen Espoon suomenkielisissä päiväkodeissa. Luvan tutkimuksen toteuttamiselle myönsi Espoon kaupunki.
Vastaanottajien yhteystiedot on kerätty Espoon kaupungin verkkosivulta. Sähköpostikysely on lähetetty 109 vastaanottajalle, joista vastasi 11 henkilöä. Aineistohankintamenetelmäksi on valittu kysely, koska se tavoittaa laajaa vastaanottajien määrä, ja kysymyksiin voi vastata itselleen sopivana aikana. Kysely on suunnattu päiväkotien johtajille, koska heillä on kokonaisvaltainen käsitys päiväkodissa tapahtuvasta mediakasvatuksesta.
Saatujen vastauksien perusteella Espoon päiväkodeissa mediakasvatus on monipuolista. Pitää huomioida, että vastauksia oli vain 11, joten tämän opinnäytteen perusteella voidaan sanoa, että ainakin 11:ssä Espoon suomenkielisissä päiväkodissa mediakasvatus toteutuu monipuolisesti. Kyselyssä ongelmallisiksi osoittautuvat henkilökunnan koulutustaso ja henkilöstövaje.