Avosairaanhoidon henkilöstön työsisällöt ja kuormitus : Tutkimus tiimimuotoisten vastaanottopalveluiden työtehtävien määrästä ja kuormittavuudesta
Väyrynen, Heikki (2022)
Väyrynen, Heikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017332
Tiivistelmä
Itseohjautuvat tiimimallit ovat rantautuneet suomalaiseen perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaan viimeisen viiden vuoden aikana. Esimerkkiä on haettu hollantilaisesta Buurtzorg-hoivayhtiöstä, jossa itseohjautuvat toimintamallit ovat pitkälle hiottuja ja toimivia kokonaisuuksia. Suomessa perusterveydenhuollon tiimimallista tunnetuin lienee Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä Keusoten tiimimuotoinen toimintamalli, joka perustuu vahvasti asiakkaan ja hoitajan väliseen hoitosuh-teeseen.
Uudet toimintamallit ja johtamisen paradigmat eittämättä muuttavat perusterveydenhuollon toimintaa merkittävästi. Hoidon painopisteinä ovat hoidon tarpeen arviointi ja konsultaatio, jolloin merkittävä osa asiakkaiden terveydellisistä haasteista voidaan hoitaa ilman vastaanottokäyntiä. Tilanteen vaatiessa vastaanottokäynnin hoito saadaan heti käyntiin. Terveydenhuollon ammattilaisten, hoitohenkilöstön ja lääkärien, arkisten tehtävien ja niiden painopisteiden voidaan siis ajatella muuttuvan.
Kyselylomakkeella tutkittiin Keski-Suomen seututerveyskeskuksen tiimimuotoisessa toimintamallissa esiintyvien työtehtäväkategorioiden määrää ja kuormitusta kehittämällä ja pilotoimalla määrällisiin menetelmiin nojaava mittari. Tavoitteena oli tuoda henkilöstön subjektiiviset näkemykset objektiivisen informaation tueksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa työkalu organisaation kehittämistoiminnan arvioinnin tueksi.
Analyysin tuloksina havaittiin, että hoidon tarpeen arviointiin liittyvät prosessit kuormittivat molempia ammattiryhmiä enemmän, kuin kliininen vastaanottotyö. Hoitajia erityisesti kuormittivat puhelin ja toimistotyö ja lääkäreitä vastaavasti konsultaatiot. Kliinisen työn osalta päivystykselliseen toimintaan liittyviä tehtäviä ei koettu kuormittavaksi niiden määrästä huolimatta.
Johtopäätöksinä todettiin, että puhelinvälitteinen hoidon tarpeen arviointi haastoi hoitohenkilöstön kompetensseja ja lääkärien ammattiryhmässä sama ilmiö voitiin havaita konsultaatioihin vastaamisessa. Lähdekirjallisuuden perusteella syynä tähän lienee hajanaisen tiedon intensiivinen jäsentäminen osana hoitopäätösten tekemistä. Kliinisen asiakastyön kuormittavuutta vähensi perinteistä juontuva työn rakenteellisuus. Self-directive teamwork models have become into Finnish primary health care system in past five years. Main example in this development has been Dutch nursing company Buurtzorg, where working in self-directive teams has been far more developed than in any other organization. Most known example about Finnish teamwork based primary health care organization is Central Uusimaa's social and health care districts team model, which leans on treatment relationship between health care professional and patient.
New ways of organizing work and new leadership paradigms has ability to change basic work in primary health care. Focus is at assessments of the need for care and nurses’ consultations. This kind of way to work enables solving greater number of individual health challenges than reception-based work model. Doctors’ appointment is also possible to arrange in fast schedule due to reduced need for elective appointments. This lead inevitably into thought that in comparison to old system, work focus will change.
At the Central Finland Municipal Health Center, a questionnaire was used to examine subjective work and workload in nine categories. Goal was to create and to pilot a quantitative meter where personnel’s subjective views will become visible into context of objective information. Therefore, the purpose was building an evaluation tool to support management and development efforts.
The main results were that care needs assessment processes produced more workload than traditional clinical work. Nurses were work loaded due to telephone work and office tasks whereas doctors’ workload came from consultations. Working with emergency patients were experienced light even though the amount of work was seen quite high.
Conclusions were that working at care needs assessment tasks via telephone challenged nurses’ skills and same phenomenon was seen in doctors’ group when viewing consultations workload. According to the literature the main reason for this might be the incoherence of produced information at patient information system and combining those into patient’s anamnesis. Clinical work was experienced less burdensome because it is more structural and traditional way to work.
Uudet toimintamallit ja johtamisen paradigmat eittämättä muuttavat perusterveydenhuollon toimintaa merkittävästi. Hoidon painopisteinä ovat hoidon tarpeen arviointi ja konsultaatio, jolloin merkittävä osa asiakkaiden terveydellisistä haasteista voidaan hoitaa ilman vastaanottokäyntiä. Tilanteen vaatiessa vastaanottokäynnin hoito saadaan heti käyntiin. Terveydenhuollon ammattilaisten, hoitohenkilöstön ja lääkärien, arkisten tehtävien ja niiden painopisteiden voidaan siis ajatella muuttuvan.
Kyselylomakkeella tutkittiin Keski-Suomen seututerveyskeskuksen tiimimuotoisessa toimintamallissa esiintyvien työtehtäväkategorioiden määrää ja kuormitusta kehittämällä ja pilotoimalla määrällisiin menetelmiin nojaava mittari. Tavoitteena oli tuoda henkilöstön subjektiiviset näkemykset objektiivisen informaation tueksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa työkalu organisaation kehittämistoiminnan arvioinnin tueksi.
Analyysin tuloksina havaittiin, että hoidon tarpeen arviointiin liittyvät prosessit kuormittivat molempia ammattiryhmiä enemmän, kuin kliininen vastaanottotyö. Hoitajia erityisesti kuormittivat puhelin ja toimistotyö ja lääkäreitä vastaavasti konsultaatiot. Kliinisen työn osalta päivystykselliseen toimintaan liittyviä tehtäviä ei koettu kuormittavaksi niiden määrästä huolimatta.
Johtopäätöksinä todettiin, että puhelinvälitteinen hoidon tarpeen arviointi haastoi hoitohenkilöstön kompetensseja ja lääkärien ammattiryhmässä sama ilmiö voitiin havaita konsultaatioihin vastaamisessa. Lähdekirjallisuuden perusteella syynä tähän lienee hajanaisen tiedon intensiivinen jäsentäminen osana hoitopäätösten tekemistä. Kliinisen asiakastyön kuormittavuutta vähensi perinteistä juontuva työn rakenteellisuus.
New ways of organizing work and new leadership paradigms has ability to change basic work in primary health care. Focus is at assessments of the need for care and nurses’ consultations. This kind of way to work enables solving greater number of individual health challenges than reception-based work model. Doctors’ appointment is also possible to arrange in fast schedule due to reduced need for elective appointments. This lead inevitably into thought that in comparison to old system, work focus will change.
At the Central Finland Municipal Health Center, a questionnaire was used to examine subjective work and workload in nine categories. Goal was to create and to pilot a quantitative meter where personnel’s subjective views will become visible into context of objective information. Therefore, the purpose was building an evaluation tool to support management and development efforts.
The main results were that care needs assessment processes produced more workload than traditional clinical work. Nurses were work loaded due to telephone work and office tasks whereas doctors’ workload came from consultations. Working with emergency patients were experienced light even though the amount of work was seen quite high.
Conclusions were that working at care needs assessment tasks via telephone challenged nurses’ skills and same phenomenon was seen in doctors’ group when viewing consultations workload. According to the literature the main reason for this might be the incoherence of produced information at patient information system and combining those into patient’s anamnesis. Clinical work was experienced less burdensome because it is more structural and traditional way to work.