Nuotinlukutaidon opettaminen pop/jazz-laulutunneilla taiteen perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa
Myllyoja, Annika (2022)
Myllyoja, Annika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217527
Tiivistelmä
Nuotinlukutaito on yksi opetuksen tavoite sekä taiteen perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa (2017) että toisen asteen musiikkialan perustutkinnon perusteissa (2020). Tavoitteiden toteutuminen vaatii myös pop/jazz-laulunopettajalta nuotinluvun opettamisen taitoja. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tämänhetkistä pop/jazz-laulajien nuotinlukutaidon opettamista taiteen perusopetuksessa ja toisen asteen musiikkialan perustutkinnossa ja kerätä materiaalia, jonka pohjalta pop/jazz-laulunopettajat pystyvät kehittämään omaa nuotinlukutaidon opetustaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua ja teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi pop/jazz-laulunopettajaa taiteen perusopetuksesta ja musiikkialan perustutkinnosta.
Tutkimuksesta selvisi, että pop/jazz-laulunopettajat olivat itse saaneet vaihtelevaa opetusta nuotinlukemiseen liittyen. He kaikki kokivat nuotinlukutaitojensa olevan muuten hyvät, mutta prima vista -taidoissa toiset kokivat olevansa hyviä ja toiset eivät kovin hyviä. Tutkittavat opettivat nuotinluku- ja prima vista -taitoa vaihtelevasti sekä määrän että keinojen ja menetelmien suhteen. Käytössä olivat esimerkiksi solmisaatiotavut, numerot, sävelnimillä laulaminen ja peruskolmisointuun pohjautuva lähestymistapa. Suurimmiksi nuotinlukutaidon opettamisen haasteiksi nousivat oppilaiden huono asenne ja motivaation puute, oppilaslähtöisyyden toteuttaminen, oppilaiden oppimisvaikeudet, nuottimateriaalin puute ja lauluinstrumentin ja sen tekniikan oppimisen irrallisuus nuotinluvusta. Tutkittavat pitivät nuotinluvun opettamista taiteen perusopetuksessa melko tärkeänä ja toisen asteen koulutuksessa tärkeänä. Tarpeellisuutta perusteltiin sillä, että se nopeuttaa työskentelyä, tuo lisää työmahdollisuuksia ja on tärkeä tapa välittää tietoa.
Tutkimuksen johtopäätösten avulla pystyttiin osoittamaan, että nuotinluku on tärkeä taito pop/jazz-laulajille taiteen perusopetuksessa ja etenkin toisen asteen koulutuksessa. Lisäksi osoitettiin, että pop/jazz-laulunopettajilla on keinoja opettaa nuotinluku- ja prima vista -taitoja, mutta selkeästi oli nähtävissä myös tarve lisätä opettajien työkaluvalikoimaa ja antaa opettajille ratkaisuja haasteisiin, joita he kokevat opetuksessaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua ja teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi pop/jazz-laulunopettajaa taiteen perusopetuksesta ja musiikkialan perustutkinnosta.
Tutkimuksesta selvisi, että pop/jazz-laulunopettajat olivat itse saaneet vaihtelevaa opetusta nuotinlukemiseen liittyen. He kaikki kokivat nuotinlukutaitojensa olevan muuten hyvät, mutta prima vista -taidoissa toiset kokivat olevansa hyviä ja toiset eivät kovin hyviä. Tutkittavat opettivat nuotinluku- ja prima vista -taitoa vaihtelevasti sekä määrän että keinojen ja menetelmien suhteen. Käytössä olivat esimerkiksi solmisaatiotavut, numerot, sävelnimillä laulaminen ja peruskolmisointuun pohjautuva lähestymistapa. Suurimmiksi nuotinlukutaidon opettamisen haasteiksi nousivat oppilaiden huono asenne ja motivaation puute, oppilaslähtöisyyden toteuttaminen, oppilaiden oppimisvaikeudet, nuottimateriaalin puute ja lauluinstrumentin ja sen tekniikan oppimisen irrallisuus nuotinluvusta. Tutkittavat pitivät nuotinluvun opettamista taiteen perusopetuksessa melko tärkeänä ja toisen asteen koulutuksessa tärkeänä. Tarpeellisuutta perusteltiin sillä, että se nopeuttaa työskentelyä, tuo lisää työmahdollisuuksia ja on tärkeä tapa välittää tietoa.
Tutkimuksen johtopäätösten avulla pystyttiin osoittamaan, että nuotinluku on tärkeä taito pop/jazz-laulajille taiteen perusopetuksessa ja etenkin toisen asteen koulutuksessa. Lisäksi osoitettiin, että pop/jazz-laulunopettajilla on keinoja opettaa nuotinluku- ja prima vista -taitoja, mutta selkeästi oli nähtävissä myös tarve lisätä opettajien työkaluvalikoimaa ja antaa opettajille ratkaisuja haasteisiin, joita he kokevat opetuksessaan.