Iloa improvisointiin! - Improvisoinnin käsikirja klassisen pianonsoiton alkeisopetukseen
Liukka, Mia (2022)
Liukka, Mia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217526
Tiivistelmä
Kun uusi taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma astui voimaan vuonna 2018, lisääntyi siinä huomattavasti improvisoinnin opettamisen asema. Klassisen pianonsoiton opettajien koulutukseen ei ole kuulunut improvisointi, joten tästä syystä oli aiheellista tehdä opettajille materiaalipaketti improvisointiin. Materiaalipaketti sisältää harjoituksia improvisointiin, joita opettajat voivat vapaasti käyttää omassa opetuksessaan. Vaikka materiaalipaketti on kasattu pianonsoiton alkeisoppilaita ajatellen, se ei rajaa käytöstä pois pidemmällä olevia oppilaita tai muita instrumentteja. Materiaalipaketin toimivuuden lisäksi tutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää millainen harjoitus inspiroi opettajaa ja oppilasta improvisoimaan, sekä millaisia hyötyjä improvisoinnista on.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa haastateltiin viittä pianonsoiton opettajaa lomakehaastattelun kautta ja observoitiin videolta yhdeksän eri oppilaan tunnilla läpikäymiä improvisointiharjoituksia. Yhtä oppilasta kuvattiin kahtena viikkona. Tuloksista ilmeni, että improvisointimateriaalia on, mutta tieto on hajanaisesti eri paikoissa, eikä koottuna yhteen paikkaan. Kootulle teokselle improvisaatioharjoituksia on tutkimustulosten mukaan tarvetta. Tähän tarpeeseen materiaalipaketti vastaa
onnistuneesti.
Improvisointiharjoitteista opettajia sekä oppilaita innostavat eniten yhteissoitannalliset harjoitteet, joissa opettaja soittaa säestystä ja oppilas improvisoi päälle. Etenkin näissä harjoituksissa korostui improvisoinnin
vuorovaikutuksellisuus parhaimmillaan. Improvisoinnin hyötyjä opettajien mielestä ovat muun muassa luovuuden kehittyminen, se, että improvisoidessa saa heti myös hienon kuuloisia asioita aikaan ja se, että pääsee kokeilemaan soittamista ilman nuottien ja sääntöjen tuomia rajoituksia.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voidaan osoittaa, että sekä opettajia että oppilaita innostaa eniten improvisoimaan yhdessä soitettavat harjoitukset. Havainnoista improvisoinnin hyödyiksi ilmeni vuorovaikutus, kärsivällisyys, käsien koordinaation vahvistuminen sekä vapautuminen soiton aikana. Monet improvisoinnin tuomista hyödyistä ovat musiikillisten ominaisuuksien lisäksi lapsen kehitykselle oleellisia motorisia,
vuorovaikutuksellisia ja kognitiivisia taitoja.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa haastateltiin viittä pianonsoiton opettajaa lomakehaastattelun kautta ja observoitiin videolta yhdeksän eri oppilaan tunnilla läpikäymiä improvisointiharjoituksia. Yhtä oppilasta kuvattiin kahtena viikkona. Tuloksista ilmeni, että improvisointimateriaalia on, mutta tieto on hajanaisesti eri paikoissa, eikä koottuna yhteen paikkaan. Kootulle teokselle improvisaatioharjoituksia on tutkimustulosten mukaan tarvetta. Tähän tarpeeseen materiaalipaketti vastaa
onnistuneesti.
Improvisointiharjoitteista opettajia sekä oppilaita innostavat eniten yhteissoitannalliset harjoitteet, joissa opettaja soittaa säestystä ja oppilas improvisoi päälle. Etenkin näissä harjoituksissa korostui improvisoinnin
vuorovaikutuksellisuus parhaimmillaan. Improvisoinnin hyötyjä opettajien mielestä ovat muun muassa luovuuden kehittyminen, se, että improvisoidessa saa heti myös hienon kuuloisia asioita aikaan ja se, että pääsee kokeilemaan soittamista ilman nuottien ja sääntöjen tuomia rajoituksia.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voidaan osoittaa, että sekä opettajia että oppilaita innostaa eniten improvisoimaan yhdessä soitettavat harjoitukset. Havainnoista improvisoinnin hyödyiksi ilmeni vuorovaikutus, kärsivällisyys, käsien koordinaation vahvistuminen sekä vapautuminen soiton aikana. Monet improvisoinnin tuomista hyödyistä ovat musiikillisten ominaisuuksien lisäksi lapsen kehitykselle oleellisia motorisia,
vuorovaikutuksellisia ja kognitiivisia taitoja.