Introduktion till strålbehandling för röntgenskötarstuderande
Knutar, Alma; Vihervaara, Zacharias (2022)
Knutar, Alma
Vihervaara, Zacharias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017434
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att göra ett introduktionspaket med video för användning av röntgenskötarstuderanden. Målet är att samla och presentera information för röntgenskötarstuderanden och eventuella andra som behöver kunskaper om strålbehandling. Detta material ska kunna användas för att stödja teoriundervisningen inom utbildningen. Den teoretiska grunden för vårt examensarbete bygger på expertpublikationer inom området, litteratur och forskning som stödjer behovet av denna typ av arbete i undervisning och handledning. I arbetet ingår en video om planering och förberedelser inför strålbehandling. Videon är utformad enligt ett manus och gjord enligt rekommendationer för en bra video. I videon ser man alla olika moment som ingår i strålbehandlingsprocessen, samt röntgenskötarens uppgifter i dessa. Röntgenskötarstuderanden kan använda sig av videon i sina självstudier eftersom videon är tillgänglig online. Videon kan också visas för strålbehandlingens patienter för att de bättre skall förstå sin behandling. The purpose of this thesis is to create an introductory packet with video materials for radiographer students. The goal is to collect and present the information for students and others that may require knowledge pertaining to radiotherapy. This material is to be used as an aid to the theoretic part of the education within the field. The theoretic part of our thesis is based on expert publications, research, and literature that supports the need of this type of material for education and tutoring. The thesis includes a film showing planning and preparations before starting the radiotherapy treatment. The video is filmed following a script and is made according to recommendations for what makes a good instructional film. The film depicts steps of the procedure, and the radiographer’s role within them. Radiology students can use this film for independent study as the video is available online. The film can also be shown to patients for them to better understand their treatment.