Balanced Scorecard apuna strategian jalkauttamisessa
Laukkanen, Joonas (2022)
Laukkanen, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317574
Tiivistelmä
Yrityksen liiketoiminnan kokonaisvaltainen mittaaminen on nykyaikana yksi liiketoiminnan tärkeimmistä menestystekijöistä. Pelkästään taloudellisten lukujen analysointi ei enää riitä, vaan liiketoimintaa kokonaisuutena tulee mitata myös ei-taloudellisten tekijöiden kautta. Ba-lanced Scorecard, eli tasapainotettu tuloskortti, on yrityksen työkalu laaja-alaisempaan liike-toiminnan suorituskyvyn seurantaan. Balanced Scorecardin on kehittänyt Harvardin yli-opiston professori Robert Kaplan ja konsultointiyrityksen johtaja David Norton 1990-luvun alkupuolella.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kohdeyritykselle tasapainotettu tuloskortti, joka mit-taa liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti. Kohdeyrityksenä toimii jyväskyläläinen liikunta- ja pal-velualan yritys Laajis Oy.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena, jossa käytetään konstruktiivista tutki-musotetta ja teoreettinen viitekehys koostuu strategian käytännön toteuttamisesta ja Balan-ced Scorecard -kirjallisuudesta. Tutkimusaineisto kerätään ryhmähaastatteluilla sekä koh-deyrityksen toimintaa havainnoimalla.
Tutkimuksen tuloksena on tasapainotettu tuloskortti, joka on yhteydessä kohdeyrityksen strategiaan. Tasapainotetussa tuloskortissa on hyödynnetty neljää perusnäkökulmaa talou-dellinen näkökulma, asiakasnäkökulma, sisäisten prosessien näkökulma ja oppimis- ja kasvunäkökulma.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kohdeyritykselle tasapainotettu tuloskortti, joka mit-taa liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti. Kohdeyrityksenä toimii jyväskyläläinen liikunta- ja pal-velualan yritys Laajis Oy.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena, jossa käytetään konstruktiivista tutki-musotetta ja teoreettinen viitekehys koostuu strategian käytännön toteuttamisesta ja Balan-ced Scorecard -kirjallisuudesta. Tutkimusaineisto kerätään ryhmähaastatteluilla sekä koh-deyrityksen toimintaa havainnoimalla.
Tutkimuksen tuloksena on tasapainotettu tuloskortti, joka on yhteydessä kohdeyrityksen strategiaan. Tasapainotetussa tuloskortissa on hyödynnetty neljää perusnäkökulmaa talou-dellinen näkökulma, asiakasnäkökulma, sisäisten prosessien näkökulma ja oppimis- ja kasvunäkökulma.