Ilmastoahdistuksen merkitys nuorten aikuisten ravintolavalintoihin
Mazzoni, Anna; Rikassaari, Ella (2022)
Mazzoni, Anna
Rikassaari, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017356
Tiivistelmä
Ilmastoahdistus tarkoittaa psykologista stressiä, jota ilmaston lämpeneminen ja ekologiset kriisit aiheuttavat. Ilmastoahdistus on yleistyvä ilmiö yhteiskunnassamme ja sitä kokevat etenkin lapset ja nuoret. Ilmastoahdistuksen aiheuttamia tunteita ovat esimerkiksi suru, voimattomuus, ahdistus, syyllisyys sekä avuttomuus ilmastonmuutosta kohtaan.
Ilmastonmuutos tarkoittaa sääolojen ja lämpötilojen pitkäaikaista muutosta. Teollistumisen jälkeen ihmistoiminta on vapauttanut huomattavia määriä kasvihuonekaasuja ilmakehään, mikä vauhdittaa ilmaston lämpenemistä. Ruoantuotanto ja maanviljely aiheuttavat noin kolmanneksen ihmisten aiheuttamista kokonaispäästöistä. Kuluttajat ovat entistä tietoisempia ympäristöongelmista, ja ruoantuotannon osuudesta niihin. Vastuullisuus näkyy monen ravintolan toiminnassa lisääntyneenä lähi- ja kausi- sekä luomutuotteiden käyttönä ja hävikin minimoimisena.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten ilmastoahdistus vaikuttaa 19–29-vuotiaiden helsinkiläisten päätöksentekoon heidän käydessään ravintoloissa. Lisäksi haluttiin selvittää, miten ilmastoahdistusta koetaan, millaisia muutoksia kulutustottumuksiin on tehty ilmastonmuutoksen takia sekä mitä ravintolan ja sen tuotteiden valinnassa otetaan huomioon.
Tutkimusosa toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin maaliskuun ja huhtikuun 2022 aikana. Haastatteluihin osallistui 11 henkilöä, jotka kokevat ilmastoahdistusta. Haastateltavat tavoitettiin Facebookista, Helsingin kaupunginosien omista ryhmistä.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat ovat tehneet ilmastoahdistuksen takia muutoksia ruokavalioonsa ja lähes kaikki haastateltavat syövät kotona pelkästään kasvisruokaa. Kulutuskäyttäytyminen ravintolassa haastateltavien osalta kuitenkin vaihteli. Lähes kaikille haastateltaville oli tärkeää, että ravintolasta löytyy kasvisvaihtoehtoja ja osalle tämä rajoitti ravintolan valintaa jonkin verran. Osa haastateltavista taas söi usein ravintolassa silti lihaa. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että ilmastonmuutos ahdistaa ja haastateltavat kokevat avuttomuutta, sillä heistä tuntuu, että yksilön mahdollisuudet vaikuttaa ilmastonmuutoksen etenemiseen ovat pienet.
Tuloksista voidaan tehdä johtopäätöksiä, että ilmastoahdistus on läsnä monen haastateltavan arjessa, ja se vaikuttaa heidän kulutustottumuksiinsa. Ilmastoahdistuksen merkitys nuorten ravintolavalintoihin ei kuitenkaan ole kovin suuri, ellei henkilö ole rajoittanut ruokavaliota ilmastoahdistuksen takia, esimerkiksi jättänyt lihan syönnin kokonaan pois.
Ilmastonmuutos tarkoittaa sääolojen ja lämpötilojen pitkäaikaista muutosta. Teollistumisen jälkeen ihmistoiminta on vapauttanut huomattavia määriä kasvihuonekaasuja ilmakehään, mikä vauhdittaa ilmaston lämpenemistä. Ruoantuotanto ja maanviljely aiheuttavat noin kolmanneksen ihmisten aiheuttamista kokonaispäästöistä. Kuluttajat ovat entistä tietoisempia ympäristöongelmista, ja ruoantuotannon osuudesta niihin. Vastuullisuus näkyy monen ravintolan toiminnassa lisääntyneenä lähi- ja kausi- sekä luomutuotteiden käyttönä ja hävikin minimoimisena.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten ilmastoahdistus vaikuttaa 19–29-vuotiaiden helsinkiläisten päätöksentekoon heidän käydessään ravintoloissa. Lisäksi haluttiin selvittää, miten ilmastoahdistusta koetaan, millaisia muutoksia kulutustottumuksiin on tehty ilmastonmuutoksen takia sekä mitä ravintolan ja sen tuotteiden valinnassa otetaan huomioon.
Tutkimusosa toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin maaliskuun ja huhtikuun 2022 aikana. Haastatteluihin osallistui 11 henkilöä, jotka kokevat ilmastoahdistusta. Haastateltavat tavoitettiin Facebookista, Helsingin kaupunginosien omista ryhmistä.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat ovat tehneet ilmastoahdistuksen takia muutoksia ruokavalioonsa ja lähes kaikki haastateltavat syövät kotona pelkästään kasvisruokaa. Kulutuskäyttäytyminen ravintolassa haastateltavien osalta kuitenkin vaihteli. Lähes kaikille haastateltaville oli tärkeää, että ravintolasta löytyy kasvisvaihtoehtoja ja osalle tämä rajoitti ravintolan valintaa jonkin verran. Osa haastateltavista taas söi usein ravintolassa silti lihaa. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että ilmastonmuutos ahdistaa ja haastateltavat kokevat avuttomuutta, sillä heistä tuntuu, että yksilön mahdollisuudet vaikuttaa ilmastonmuutoksen etenemiseen ovat pienet.
Tuloksista voidaan tehdä johtopäätöksiä, että ilmastoahdistus on läsnä monen haastateltavan arjessa, ja se vaikuttaa heidän kulutustottumuksiinsa. Ilmastoahdistuksen merkitys nuorten ravintolavalintoihin ei kuitenkaan ole kovin suuri, ellei henkilö ole rajoittanut ruokavaliota ilmastoahdistuksen takia, esimerkiksi jättänyt lihan syönnin kokonaan pois.