Maahantuojan uusi rooli : Liitin Oy
Tomminen, Vesa (2009)
Tomminen, Vesa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912158000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912158000
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka maahantuojan rooli säilyy muuttuvassa markkinaympäristössä. Suurimmat muutokset markkinoilla ovat ostotoiminnan keskittyminen ja uudelleen organisointi. Organisaatioihin on tullut ammattilaisia ja henkilöitä joilla on osaamista, kokemusta ja markkinoiden tuntemusta. Maahantuojan on tiedettävä mitkä asiat ovat yrityksen asiakkaille lisäarvoa tuottavia ja missä vaiheessa ostopäätökset tehdään.
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään asiakassuhteiden nykyistä ja tulevaa tapaa saada pitkiä ja molemmille lisäarvoa tuottavia suhteita. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville tärkeimmät markkinointikeinot, joita asiakkaat arvostavat.
Tutkimus tehtiin Liitin Oy:n toimeksiantona. Liitin Oy on Helsingissä toimiva maahantuontiyritys, jolla on yli 60 vuoden kokemus teknisestä maahantuonnista. Liitin Oy:n asiakkaina ovat eri viranomaiset ja suurimpana asiakasryhmänä ovat palo- ja pelastusviranomaiset, poliisi ja puolustusvoimat. Muut asiakkaat tulevat muista julkisista laitoksista, prosessiteollisuudesta ja rakennus- ja asennusliikkeistä. Liitin Oy:n tuotteena on turvallisuus. Yrityksen toimittamat tekniset laitteet lisäävät käyttäjien turvallisuutta vaativissa käyttötarkoituksissa ja olosuhteissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa, joka tuottaa laadullista ja kuvailevaa aineistoa. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 14:ää eri asiakasta. Asiakkaina oli kymmenen palo- ja pelastusviranomais-, kaksi viranomais- ja kaksi teollisuusasiakasta. Lähdeaineistona tutkimuksessa käytettiin suhdemarkkinointiin ja asiakkuusarvoon liittyvää kirjallisuutta ja myös alan ammattilehtien artikkeleita. Myyntialalla on käynnissä suuri murros, koska asiakkaat kehittävät ostotoimintojaan entistä syste-maattisemmin
Tutkimuksen tuloksena löydettiin palvelujen ja osaamisen alueilta lisäarvoja. Palvelut ja osaaminen on osattava markkinoida asiakkaalle. Näin maahantuontiyritys pystyy parantamaan kumppanuussuhdetta ja luomaan lisäarvoa asiakkailleen.
Tutkimus osoitti myös, että markkinoinnin keinoista asiakkaat arvostavat ja huomioivat eniten esimerkiksi esittelykiertueita, niillä suhdemarkkinointi antaa parhaan mahdollisimman hyödyn molemmille osapuolille.
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään asiakassuhteiden nykyistä ja tulevaa tapaa saada pitkiä ja molemmille lisäarvoa tuottavia suhteita. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville tärkeimmät markkinointikeinot, joita asiakkaat arvostavat.
Tutkimus tehtiin Liitin Oy:n toimeksiantona. Liitin Oy on Helsingissä toimiva maahantuontiyritys, jolla on yli 60 vuoden kokemus teknisestä maahantuonnista. Liitin Oy:n asiakkaina ovat eri viranomaiset ja suurimpana asiakasryhmänä ovat palo- ja pelastusviranomaiset, poliisi ja puolustusvoimat. Muut asiakkaat tulevat muista julkisista laitoksista, prosessiteollisuudesta ja rakennus- ja asennusliikkeistä. Liitin Oy:n tuotteena on turvallisuus. Yrityksen toimittamat tekniset laitteet lisäävät käyttäjien turvallisuutta vaativissa käyttötarkoituksissa ja olosuhteissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa, joka tuottaa laadullista ja kuvailevaa aineistoa. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 14:ää eri asiakasta. Asiakkaina oli kymmenen palo- ja pelastusviranomais-, kaksi viranomais- ja kaksi teollisuusasiakasta. Lähdeaineistona tutkimuksessa käytettiin suhdemarkkinointiin ja asiakkuusarvoon liittyvää kirjallisuutta ja myös alan ammattilehtien artikkeleita. Myyntialalla on käynnissä suuri murros, koska asiakkaat kehittävät ostotoimintojaan entistä syste-maattisemmin
Tutkimuksen tuloksena löydettiin palvelujen ja osaamisen alueilta lisäarvoja. Palvelut ja osaaminen on osattava markkinoida asiakkaalle. Näin maahantuontiyritys pystyy parantamaan kumppanuussuhdetta ja luomaan lisäarvoa asiakkailleen.
Tutkimus osoitti myös, että markkinoinnin keinoista asiakkaat arvostavat ja huomioivat eniten esimerkiksi esittelykiertueita, niillä suhdemarkkinointi antaa parhaan mahdollisimman hyödyn molemmille osapuolille.