Projektioppiminen Oulun ammattikorkeakoulun konetekniikan tutkinto-ohjelmassa
Kekkonen, Mira (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917239
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kirjoittamalla kansainvälisesti vertaisarvioitu artikkeli, joka julkaistiin PAEE/ALE 2021 -konferenssiin osallistuneiden yhteisjulkaisussa. Opinnäytetyönä hyväksytty artikkeli pohjautuu kirjoittajien PAEE/ALE 2021 -konferenssissa julkaistuun tiivistelmään. Artikkeli käsitteli projektioppimista ja yhteistyön kehittämistä yritysten kanssa Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) konetekniikan tutkinto-ohjelmassa ja sitä, kuinka oppimisen ja yhteistyön tukemiseksi on perustettu Konetekniikan Pitching -tapahtuma. Tavoitteena artikkelissa oli esitellä Oamkissa konetekniikan tutkinto-ohjelmassa käytössä olevaa menestykästä projektioppimisen toimintatapaa ja tätä tukevaa yritystapahtumaa.
Artikkelissa käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista case-tutkimusmenetelmä. Esimerkkicaseja opiskelijoiden projektitöistä artikkelissa oli kolme. Kaksi esimerkkicasea käsitteli projektitöiden toteutusta, joiden toimeksiannot oli Konetekniikan Pitching -tapahtumassa esitelty syksyllä 2019, ja yksi case käsitteli projektityötä, joka toteutettiin vaihto-opiskelun kevään 2020 aikana paikalliselle yritykselle. Tietoperusta koostui artikkeleista, jotka käsittelivät projektioppimista, oppivaa organisaatiota ja Lean-ajattelua.
Johtopäätöksenä artikkelissa todettiin Konetekniikan Pitching -tapahtuman olevan hyvä käytänne toteuttaa yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa ja yritysten tarjoamien kehitystehtävien motivoivan insinööriopiskelijoita opiskelemaan projektityöskentelyä. Toteutuneet projektityöt ovat edesauttaneet opiskelijoita työllistymisessä ja kerryttäneet työkokemusta ja referenssejä opiskelijoiden ansioluetteloihin. Yritykset ovat tapahtuman avulla saaneet mahdollisuuden kehittää toimintaansa tarjoamalla kehitystehtäviä opiskelijoille. Yritysten kiinnostus tapahtumaa kohtaan on kasvanut vuosien aikana ja kokemuksia yhteistyöstä on saatu. Onnistunut projekti vaatii kaikkien osapuolten panostuksen, myös yrityksiltä oman panostuksen opiskelijoiden ohjaamiseen. Tapahtuma on vuosien aikana vakiinnuttanut paikkansa tutkinto-ohjelman rakenteeseen ja organisaatioiden väliseen yhteistyöhön. Tulevaisuudessa on suunnitelmissa laajentaa Pitchng-tapahtuman konseptia myös muille insinöörialojen tutkinto-ohjelmiin, jotta Oamkin tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö pystyy tukemaan alueen yrityksiä entistä systemaattisemmin.
Artikkelissa käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista case-tutkimusmenetelmä. Esimerkkicaseja opiskelijoiden projektitöistä artikkelissa oli kolme. Kaksi esimerkkicasea käsitteli projektitöiden toteutusta, joiden toimeksiannot oli Konetekniikan Pitching -tapahtumassa esitelty syksyllä 2019, ja yksi case käsitteli projektityötä, joka toteutettiin vaihto-opiskelun kevään 2020 aikana paikalliselle yritykselle. Tietoperusta koostui artikkeleista, jotka käsittelivät projektioppimista, oppivaa organisaatiota ja Lean-ajattelua.
Johtopäätöksenä artikkelissa todettiin Konetekniikan Pitching -tapahtuman olevan hyvä käytänne toteuttaa yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa ja yritysten tarjoamien kehitystehtävien motivoivan insinööriopiskelijoita opiskelemaan projektityöskentelyä. Toteutuneet projektityöt ovat edesauttaneet opiskelijoita työllistymisessä ja kerryttäneet työkokemusta ja referenssejä opiskelijoiden ansioluetteloihin. Yritykset ovat tapahtuman avulla saaneet mahdollisuuden kehittää toimintaansa tarjoamalla kehitystehtäviä opiskelijoille. Yritysten kiinnostus tapahtumaa kohtaan on kasvanut vuosien aikana ja kokemuksia yhteistyöstä on saatu. Onnistunut projekti vaatii kaikkien osapuolten panostuksen, myös yrityksiltä oman panostuksen opiskelijoiden ohjaamiseen. Tapahtuma on vuosien aikana vakiinnuttanut paikkansa tutkinto-ohjelman rakenteeseen ja organisaatioiden väliseen yhteistyöhön. Tulevaisuudessa on suunnitelmissa laajentaa Pitchng-tapahtuman konseptia myös muille insinöörialojen tutkinto-ohjelmiin, jotta Oamkin tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö pystyy tukemaan alueen yrityksiä entistä systemaattisemmin.