Lasten ja nuorten parkourin opetuksen käsikirja
Ojasalo, Joonas (2022)
Ojasalo, Joonas
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917141
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja Kaukametsän opisto tarjoaa kainuulaisille harrastus- ja sivistystoimintaa. Kaukametsän opisto on kansalaisopisto, joka tarjoaa kuntalaisille matalalla kynnyksellä opiskelumahdollisuuksia. Opisto tarjoaa opetusta, joka edistää ja ylläpitää kajaanilaisten kykyä selviytyä muuttuvassa yhteiskunnassa. Opiston opinnot pohjautuvat elinikäisen oppimisen periaatteeseen ja ihmisen haluun oppia uutta ja kehittyä. Opisto tarjontaan kuuluu muun muassa kuvataiteita, kieliä, kädentaitoja, liikuntaa ja tanssia, tietotekniikkaa, musiikkia sekä yhteiskunnallisia ja humanistisia aineita. Opiston arvot ovat ajattelun, tunteen, tahdon ja toiminnan tukeminen ihmisen kasvussa. Opinnäytetyötä tehdessä huomioitiin nämä opiston arvot, erityisesti toiminnan tukeminen ihmisen kasvussa. Opiston kurssitarjontaan on kuulunut nyt muutaman vuoden ajan parkouria lapsille ja nuorille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kaukametsän opistolle parkourin opetuksen tueksi käsikirja, jota opiston opettajat voivat hyödyntää suunnittelun ja ohjaustoiminnan tukena. Käsikirja on tarkoitettu uusille opettajille avuksi ohjaustoiminnan aloittamiseen. Työn tavoitteena oli kehittää Kaukametsän opiston toimintaa kehittämällä parkourin opetusta opistolla selkeän ja teoriatietoon pohjautuvan käsikirjan avulla sekä samalla kehittää myös omaa osaamistani. Tämän käsikirjan avulla pyritään varmistamaan opiston parkour kurssien ohjaustoiminnan pysyminen laadukkaana ja suunnitelmallisena. Opinnäytetyössä käytettiin kehittämistoiminnan spiraalimallia kuvaamaan työn aikana toteutettua kehittämistoimintaa. Käsikirjan sisältö tuotettiin tutkimusten, tieteellisten julkaisujen, aiheeseen liittyvän kirjallisuuden, sekä omakohtaisen kokemuksen pohjalta. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui parkourin opetuksen käsikirja Kaukametsän opiston parkour opettajien käyttöön.
Kaukametsän opisto saa käsikirjan käyttöoikeudet itselleen, eli se pystyy jatkamaan tarvittaessa käsikirjan kehitystä ja muokkaamaan sitä tarpeen tullen. Tämä työ siis mahdollistaa myös jatkokehityksen sekä myös tutkimuksen. Jatkokehitys onnistuisi esimerkiksi käsikirjan liikepankkia täydentämällä ja tutkimusta voisi tehdä esimerkiksi käsikirjan mukaisen parkourin opetuksen vaikutuksesta lasten ja nuorten fyysisiin ominaisuuksiin tai taitojen kehitykseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kaukametsän opistolle parkourin opetuksen tueksi käsikirja, jota opiston opettajat voivat hyödyntää suunnittelun ja ohjaustoiminnan tukena. Käsikirja on tarkoitettu uusille opettajille avuksi ohjaustoiminnan aloittamiseen. Työn tavoitteena oli kehittää Kaukametsän opiston toimintaa kehittämällä parkourin opetusta opistolla selkeän ja teoriatietoon pohjautuvan käsikirjan avulla sekä samalla kehittää myös omaa osaamistani. Tämän käsikirjan avulla pyritään varmistamaan opiston parkour kurssien ohjaustoiminnan pysyminen laadukkaana ja suunnitelmallisena. Opinnäytetyössä käytettiin kehittämistoiminnan spiraalimallia kuvaamaan työn aikana toteutettua kehittämistoimintaa. Käsikirjan sisältö tuotettiin tutkimusten, tieteellisten julkaisujen, aiheeseen liittyvän kirjallisuuden, sekä omakohtaisen kokemuksen pohjalta. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui parkourin opetuksen käsikirja Kaukametsän opiston parkour opettajien käyttöön.
Kaukametsän opisto saa käsikirjan käyttöoikeudet itselleen, eli se pystyy jatkamaan tarvittaessa käsikirjan kehitystä ja muokkaamaan sitä tarpeen tullen. Tämä työ siis mahdollistaa myös jatkokehityksen sekä myös tutkimuksen. Jatkokehitys onnistuisi esimerkiksi käsikirjan liikepankkia täydentämällä ja tutkimusta voisi tehdä esimerkiksi käsikirjan mukaisen parkourin opetuksen vaikutuksesta lasten ja nuorten fyysisiin ominaisuuksiin tai taitojen kehitykseen.