Digimarkkinoinnin kehittäminen, Case: Kepit Systems Oy
Autio, Tuomas (2022)
Autio, Tuomas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917258
Tiivistelmä
Kepit Systems Oy:llä oli tarve kehittää omaa digitaalista markkinointiaan. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena toimeksiantajalle. Kehittämistehtävänä opinnäytetyössä oli selvittää digitaalisen markkinoinnin oikeaoppisen toteutuksen hyödyt yhden ostajapersoonan ostopolun eri vaiheissa. Opinnäytetyö
tavoitteena oli löytää relevantteja kehitysehdotuksia case-yrityksen digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen.
Kehittämistyön alussa perehdyttiin digitaalisen markkinoinnin sekä MRACE-viitekehyksen tietoperustaan.
Tietoperusta koottiin pääosin kirjallisista lähteistä. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisellä tutkimusotteella.
Aineisto koottiin sekundäärisestä, eli jo valmiina olevasta datamateriaalista. Aineistossa hyödynnettiin sosiaalisen median tunnuslukuja, Google Analytics -työkalusta saatavaa dataa verkkovierailijoista sekä Googlen
hakukoneistoa. Aineisto analysoitiin syy-seuraussuhde menetelmällä. Tulosten pohjalta ideoitiin kehittämisehdotukset toimeksiantajalle.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajalla on paljon kehitettävää digitaalisessa markkinoinnissaan. Sosiaalisen median tunnuslukujen perusteella seuraajamäärät ovat vielä kovin pienet, sekä hakukoneistosta
saaduilla tuloksilla hakukoneoptimointia on mahdollista kehittää hyvinkin paljon. Kehittämisehdotuksetvaiheessa ideoitiin yhdelle ostajapersoonalle MRACE-viitekehyksen avulla digitaalisen markkinoinnin kehitysehdotuksia. Case-yrityksen verkkosivut ovat toteutettu yhdelle sivulle, mikä hankaloittaa hakukoneoptimoinnin toteuttamista huomattavasti. Puhelinnumeroiden sekä sähköpostiosoitteiden klikkausmahdollisuus olivat myös ideoita digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen. Verkkosivujen tekninen toteuttaminen
vaikutti paljon hakukoneoptimoinnin kehitysehdotuksiin. Sosiaalisen median kehittämisen tärkein huomio
oli resurssien hyödyntäminen yhteen sosiaalisen median kanavaan. Yrityksen ei kannata hyödyntää montaa
sosiaalisen median kanavaa, jos siihen ei ole resursseja.
Kehittämistyötä olisi mahdollista jatkokehittää muihinkin ostajapersooniin. Muiden ostajapersoonien huomioiminen digitaalisessa markkinoinnissa on välttämätöntä, mutta opinnäytetyö rajattiin pelkästään yhteen
ostajapersoonaan.
tavoitteena oli löytää relevantteja kehitysehdotuksia case-yrityksen digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen.
Kehittämistyön alussa perehdyttiin digitaalisen markkinoinnin sekä MRACE-viitekehyksen tietoperustaan.
Tietoperusta koottiin pääosin kirjallisista lähteistä. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisellä tutkimusotteella.
Aineisto koottiin sekundäärisestä, eli jo valmiina olevasta datamateriaalista. Aineistossa hyödynnettiin sosiaalisen median tunnuslukuja, Google Analytics -työkalusta saatavaa dataa verkkovierailijoista sekä Googlen
hakukoneistoa. Aineisto analysoitiin syy-seuraussuhde menetelmällä. Tulosten pohjalta ideoitiin kehittämisehdotukset toimeksiantajalle.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajalla on paljon kehitettävää digitaalisessa markkinoinnissaan. Sosiaalisen median tunnuslukujen perusteella seuraajamäärät ovat vielä kovin pienet, sekä hakukoneistosta
saaduilla tuloksilla hakukoneoptimointia on mahdollista kehittää hyvinkin paljon. Kehittämisehdotuksetvaiheessa ideoitiin yhdelle ostajapersoonalle MRACE-viitekehyksen avulla digitaalisen markkinoinnin kehitysehdotuksia. Case-yrityksen verkkosivut ovat toteutettu yhdelle sivulle, mikä hankaloittaa hakukoneoptimoinnin toteuttamista huomattavasti. Puhelinnumeroiden sekä sähköpostiosoitteiden klikkausmahdollisuus olivat myös ideoita digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen. Verkkosivujen tekninen toteuttaminen
vaikutti paljon hakukoneoptimoinnin kehitysehdotuksiin. Sosiaalisen median kehittämisen tärkein huomio
oli resurssien hyödyntäminen yhteen sosiaalisen median kanavaan. Yrityksen ei kannata hyödyntää montaa
sosiaalisen median kanavaa, jos siihen ei ole resursseja.
Kehittämistyötä olisi mahdollista jatkokehittää muihinkin ostajapersooniin. Muiden ostajapersoonien huomioiminen digitaalisessa markkinoinnissa on välttämätöntä, mutta opinnäytetyö rajattiin pelkästään yhteen
ostajapersoonaan.