Markkinoinnin automaation käyttöönotto kansainvälistyvässä kasvuyhtiössä
Anniina, Ruhberg (2022)
Anniina, Ruhberg
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää valmis markkinoinnin automaatiojärjestelmä kansainvälistyvälle kasvuyhtiölle, joka kehittää ja myy pikalatausratkaisuja B2B-markkinassa. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä toimeksiantajalle ja sen tarkoituksena oli tutkia markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönoton vaiheita sekä tunnistaa haasteita käyttöönottoon liittyen. Lisäksi kehittämistyössä tutkittiin myyntitiimin merkitystä käyttöönottoon.
Kehittämistyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen tiedonkeruumenetelmänä työpajoja. Työpajoja pidettiin yhteensä kaksi kappaletta, joihin osallistui toimeksiantajan myyntitiimistä kolme edustajaa ja markkinointitiimistä neljä edustajaa. Lisäksi työpajoihin osallistui markkinoinnin automaation asiantuntija. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääluvusta, joista ensimmäinen käsitteli digitaalista markkinointia ja toinen markkinoinnin automaatiota. Tietoperusta muodostettiin käyttämällä alan kirjallisuutta, kansainvälisiä artikkeleita ja internet-lähteitä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tutkimustulokset osoittivat, että markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönottoon liittyi useita vaiheita asiakaspersoonien määrittelystä järjestelmän käyttökoulutukseen. Käyttöönoton onnistuneisuus testattiin uutiskirjeiden, yhteydenottolomakkeiden ja webinaarin avulla. Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönoton haasteena oli CRM-järjestelmästä tuotujen tietojen puutteellisuus ja toimeksiantajan sisäisen viestinnän vähäisyys. Myyntitiimin vaikutus käyttöönottoon oli merkittävä, sillä heidän asiakastuntemuksensa perusteella asiakaspersoonat ja –polut voitiin määritellä tarkasti.
Kehittämistyön johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että myyntitiimin aktiivisella osallistumisella oli merkittävä vaikutus onnistuneeseen markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönottoon. Myyntitiimin aktiivisen osallistamisen lisäksi säännöllisellä ja toimivalla sisäisellä viestinnällä voidaan edesauttaa sujuvaa markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönottoa.
Kehittämistyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen tiedonkeruumenetelmänä työpajoja. Työpajoja pidettiin yhteensä kaksi kappaletta, joihin osallistui toimeksiantajan myyntitiimistä kolme edustajaa ja markkinointitiimistä neljä edustajaa. Lisäksi työpajoihin osallistui markkinoinnin automaation asiantuntija. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääluvusta, joista ensimmäinen käsitteli digitaalista markkinointia ja toinen markkinoinnin automaatiota. Tietoperusta muodostettiin käyttämällä alan kirjallisuutta, kansainvälisiä artikkeleita ja internet-lähteitä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tutkimustulokset osoittivat, että markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönottoon liittyi useita vaiheita asiakaspersoonien määrittelystä järjestelmän käyttökoulutukseen. Käyttöönoton onnistuneisuus testattiin uutiskirjeiden, yhteydenottolomakkeiden ja webinaarin avulla. Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönoton haasteena oli CRM-järjestelmästä tuotujen tietojen puutteellisuus ja toimeksiantajan sisäisen viestinnän vähäisyys. Myyntitiimin vaikutus käyttöönottoon oli merkittävä, sillä heidän asiakastuntemuksensa perusteella asiakaspersoonat ja –polut voitiin määritellä tarkasti.
Kehittämistyön johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että myyntitiimin aktiivisella osallistumisella oli merkittävä vaikutus onnistuneeseen markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönottoon. Myyntitiimin aktiivisen osallistamisen lisäksi säännöllisellä ja toimivalla sisäisellä viestinnällä voidaan edesauttaa sujuvaa markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönottoa.