Make-or-Buy analysis for suction roll components
Pentikäinen, Aliisa (2022)
Pentikäinen, Aliisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716089
Tiivistelmä
Valmet Technologies Oy:n Paperi-liiketoimintalinja tarjoaa paperi- ja kartonkikoneita sekä teknologisia ratkaisuja maailmanlaajuisesti. Jotkut näistä tuotteista voivat olla strategisesti tai taloudellisesti hyödyllisempiä tuottaa joko ulkoistettuina tai itse valmistettuina. Tässä opinnäytetyössä imutelakomponentti laippa-akselille tehtiin make or buy -analyysi. Ulkoistamispäätös on aiemmin perustunut omaan tuotantokapasiteettiin, eikä sen arvoa ole aiemmin arvioitu tarkemmin.
Ulkoistamispäätöksen tueksi suoritettiin make or buy -analyysi. Analyysista saatujen tietojen avulla Valmet Technologies voi muodostaa toimintasuunnitelman vastaavassa tilanteessa olevien tuotteiden tai teknologioiden valmistuksen tulevaisuudesta.
Teoreettinen viitekehys perustui ulkoistamisen ja make or buy -päätöksentekoa koskevaan kirjallisuuskatsaukseen. Kvantitatiivinen tutkimus sisälsi yrityksen aikaisemmista tutkimuksista kerättyjä tietoja, teknisiä piirustuksia sekä Valmet Technologiesin toiminnanohjaus- ja PDM-järjestelmistä kerättyä dataa. Kvalitatiivisiin menetelmiin sisältyivät ennalta valittujen avainhenkilöiden haastattelut, jotka antoivat näkemystä nykytilanteen analysointiin ja ajatuksia make-or-buy -analyysin kehittämiseen. Tuotekehitys ei ollut mukana tutkimuksessa.
Selvityksen tuloksena make or buy -analyysin tärkeimmäksi vaiheeksi tarkentui yrityksen ydinosaamisen määrittäminen. Tämä erottaa yrityksen kilpailijoistaan ja ylläpitää sen markkina-asemaa. Opinnäytetyössä kehitettyä make or buy -analyysia voidaan soveltaa myös muihin Valmetin komponentteihin vastaavissa tapauksissa. The Paper business line of Valmet Technologies Oy provides paper and cardboard machines and technological solutions globally. Some of these products might be more strategically or financially beneficial either outsourced or manufactured in-house. In this case study, make-or-buy analysis was done for suction roll component flanged shafts. The decision to outsource has previously been based on own production capacity and the value of it has not been evalued in detail before.
To help form the decision whether to outsource or not, a make-or-buy analysis was conducted. From this information Valmet Technologies can form a plan of action regarding the future of products or technologies in similar situation.
The theoretical framework was based on literature review on outsourcing and make-or-buy decision making. Quantitative research included data and technical drawings that were collected from previous studies of the company, and the ERP and PDM-systems of Valmet Technologies. Qualitative methods included interviews of preselected key persons providing insight for current state analysis and thoughts for the development of make-or-buy analysis. Product development was not included in the study.
As result from the study, key action for Valmet to from make-or-buy analysis on this kind of production were found to be evaluation whether the function or product is part of company’s core business. The same kind of analysis could be applicable for other Valmet components in similar cases.
Ulkoistamispäätöksen tueksi suoritettiin make or buy -analyysi. Analyysista saatujen tietojen avulla Valmet Technologies voi muodostaa toimintasuunnitelman vastaavassa tilanteessa olevien tuotteiden tai teknologioiden valmistuksen tulevaisuudesta.
Teoreettinen viitekehys perustui ulkoistamisen ja make or buy -päätöksentekoa koskevaan kirjallisuuskatsaukseen. Kvantitatiivinen tutkimus sisälsi yrityksen aikaisemmista tutkimuksista kerättyjä tietoja, teknisiä piirustuksia sekä Valmet Technologiesin toiminnanohjaus- ja PDM-järjestelmistä kerättyä dataa. Kvalitatiivisiin menetelmiin sisältyivät ennalta valittujen avainhenkilöiden haastattelut, jotka antoivat näkemystä nykytilanteen analysointiin ja ajatuksia make-or-buy -analyysin kehittämiseen. Tuotekehitys ei ollut mukana tutkimuksessa.
Selvityksen tuloksena make or buy -analyysin tärkeimmäksi vaiheeksi tarkentui yrityksen ydinosaamisen määrittäminen. Tämä erottaa yrityksen kilpailijoistaan ja ylläpitää sen markkina-asemaa. Opinnäytetyössä kehitettyä make or buy -analyysia voidaan soveltaa myös muihin Valmetin komponentteihin vastaavissa tapauksissa.
To help form the decision whether to outsource or not, a make-or-buy analysis was conducted. From this information Valmet Technologies can form a plan of action regarding the future of products or technologies in similar situation.
The theoretical framework was based on literature review on outsourcing and make-or-buy decision making. Quantitative research included data and technical drawings that were collected from previous studies of the company, and the ERP and PDM-systems of Valmet Technologies. Qualitative methods included interviews of preselected key persons providing insight for current state analysis and thoughts for the development of make-or-buy analysis. Product development was not included in the study.
As result from the study, key action for Valmet to from make-or-buy analysis on this kind of production were found to be evaluation whether the function or product is part of company’s core business. The same kind of analysis could be applicable for other Valmet components in similar cases.