Storytelling som marknadsföringsmetod : Case: Restaurang Pub Niska Åbo
Olin, Christa (2014)
Olin, Christa
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168263
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om storytelling som markadsföringsmetod. Syftet med examensarbetet är att marknadsföra restaurang Pub Niska Åbo samt förmedla dess historia. Pub Niska är ett pizzakoncept som bygger sin verksamhet runt den kände smugglaren Algoth Niskas livshistoria. Michael Björklund, som skapat konceptet, är bland annat känd från TV- programmen ”Strömsö”, ”Mat så in i Norden” och ”Strandhugg” och har utsetts till Årets Kock i både Finland och Sverige.
Som metod att marknadsföra restaurangen Pub Niska Åbo har en tidning skapats, med stöd av den teoretiska referensramen om storytelling. Tidningen skapades som ett komplement till de informationskanaler som används i Pub Niska Åbo. Till ”Niskabladets” innehåll har material från Algoth Niskas självbiografi Yli vihreän rajan och dokumentären Rikostarinoita historiasta: Salakuljettajien kuningas samlats och översatts till svenska. Även en intervju med Michael Björklund har gjorts för att inkludera hans åsikter och värderingar i materialet samt skapa en personlig stil i tidningen.
Resultatet blev en tidning som berättar om Pub Niska-konceptet, förmedlar Algoth Niskas livshistoria samt Michael Björklunds intervjusvar. ”Niskabladet” presenterades till uppdragsgivaren samt ägaren till Pub Niska Åbo. Tidningen godkändes och skall tryckas upp. This thesis presents storytelling as a marketing method. The aim is to market restaurant Pub Niska in Turku and convey its history. The concept of Pub Niska is based around the life story of the bootlegger Algoth Niska. Michael Björklund, the creator of the concept, is known for his participation in TV-shows, e.g. “Strömsö”, “Mat så in i Norden”, and “Strandhugg” and has also been chosen as Chef of the Year both in Finland and Sweden.
Within the theoretical frame of storytelling and to be used as a marketing tool, a magazine was created. The magazine will be used as a complement to Pub Niska Turku’s already existing marketing channels. For the contents of “Niskabladet” material has been collected and translated into Swedish. The contents consist of material from Algoth Niska’s autobiography Yli vihreän rajan and the documentary Rikostarinoita historiasta: Salakuljettajien kuningas. An interview with Michael Björklund was conducted to include his opinions and values in order to create a more personal feel.
The work resulted in a magazine that presents the concept of Pub Niska together with the history of Algot Niska and Björklund’s interview. The magazine was presented to both the initiator and the owner of Pub Niska Turku. “Niskabladet” was approved for printing without further editing.
Som metod att marknadsföra restaurangen Pub Niska Åbo har en tidning skapats, med stöd av den teoretiska referensramen om storytelling. Tidningen skapades som ett komplement till de informationskanaler som används i Pub Niska Åbo. Till ”Niskabladets” innehåll har material från Algoth Niskas självbiografi Yli vihreän rajan och dokumentären Rikostarinoita historiasta: Salakuljettajien kuningas samlats och översatts till svenska. Även en intervju med Michael Björklund har gjorts för att inkludera hans åsikter och värderingar i materialet samt skapa en personlig stil i tidningen.
Resultatet blev en tidning som berättar om Pub Niska-konceptet, förmedlar Algoth Niskas livshistoria samt Michael Björklunds intervjusvar. ”Niskabladet” presenterades till uppdragsgivaren samt ägaren till Pub Niska Åbo. Tidningen godkändes och skall tryckas upp.
Within the theoretical frame of storytelling and to be used as a marketing tool, a magazine was created. The magazine will be used as a complement to Pub Niska Turku’s already existing marketing channels. For the contents of “Niskabladet” material has been collected and translated into Swedish. The contents consist of material from Algoth Niska’s autobiography Yli vihreän rajan and the documentary Rikostarinoita historiasta: Salakuljettajien kuningas. An interview with Michael Björklund was conducted to include his opinions and values in order to create a more personal feel.
The work resulted in a magazine that presents the concept of Pub Niska together with the history of Algot Niska and Björklund’s interview. The magazine was presented to both the initiator and the owner of Pub Niska Turku. “Niskabladet” was approved for printing without further editing.