Koulusosiaalityön mahdollisuudet tukea sijaishuollossa olevaa lasta
keinänen, varpu (2022)
keinänen, varpu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816654
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa koulusosiaalityön mahdollisuuksista tukea sijaishuollossa olevia lapsia. Tutkimuskysymyksinä olivat: mitä haasteita sijaishuollossa olevilla lapsilla esiintyy kouluympäristössä, millä menetelmillä koulukuraattori tukee sijaishuollossa olevia lapsia ja miten yhteistyö toimii koulun ja lasten-suojelun välillä. Tutkimuksen aihe pohjautui siihen, ettei aiempia tutkimuksia aiheesta juuri löytynyt. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda tietoa koulukuraattorin työssä kohdattavista epäkohdista ja haasteista.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake. Kyselyssä oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä, jotka mahdollistivat aiheeseen perehtymisen tarkemmin. Tutki-mukseen vastasi kymmenen koulukuraattoria, joista yksi keskeytti. Tutkimuksen analyysinä käytettiin alhaisen vastausprosentin vuoksi luokittelua sekä sisällönanalyysiä laadullisin ottein. Tutkimuksen tulokset esiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että sijaishuollossa olevat lapset kokevat erilaisia haasteita kouluympäristössä. Osalla koulukuraattoreista on erilaisia menetelmiä sijaishuollossa olevien lasten tukemiseen, mutta ne eivät ole vakiintuneita. Esille tuli myös yhteistyön ja tiedonkulun haasteita lastensuojelun kanssa tehtävän työn saralla. Lisäksi salassapitosäädökset vaikeuttavat koulukuraattorin työtä. Myöskään koulukuraattorien oppilasmäärä ei vastaa lain edellyttämää oppilasmäärää.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake. Kyselyssä oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä, jotka mahdollistivat aiheeseen perehtymisen tarkemmin. Tutki-mukseen vastasi kymmenen koulukuraattoria, joista yksi keskeytti. Tutkimuksen analyysinä käytettiin alhaisen vastausprosentin vuoksi luokittelua sekä sisällönanalyysiä laadullisin ottein. Tutkimuksen tulokset esiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että sijaishuollossa olevat lapset kokevat erilaisia haasteita kouluympäristössä. Osalla koulukuraattoreista on erilaisia menetelmiä sijaishuollossa olevien lasten tukemiseen, mutta ne eivät ole vakiintuneita. Esille tuli myös yhteistyön ja tiedonkulun haasteita lastensuojelun kanssa tehtävän työn saralla. Lisäksi salassapitosäädökset vaikeuttavat koulukuraattorin työtä. Myöskään koulukuraattorien oppilasmäärä ei vastaa lain edellyttämää oppilasmäärää.