Huoltajien kokemuksia lapsensa saamasta neuropsykiatrisesta valmennuksesta : kyselytutkimus
Tarkiainen, Taru (2022)
Tarkiainen, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816703
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Mikael-koulu. Kolmessa Valterin kuudesta yksiköstä tarjottiin nepsy-valmennusta (Mikael, Mäntykangas ja Onerva). Neuropsykiatrinen valmennus eli nepsy -valmennus on ratkaisukeskeinen ja ohjauksellinen tuki- ja kuntoutusmuoto, jonka tarkoituksena on vahvistaa elämänhallintaa, omien vahvuuksien hyödyntämistä ja arjen sujuvuutta sellaisissa tilanteissa, jossa toimintakyvylle on haittaa neuropsykiatristen häiriöiden (autisminkirjon häiriöt, ADHD/ADD, Tourette, yms.) vuoksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten huoltajat kokivat osallisuutta lastensa saamaan nepsy-valmennukseen ja miten yhteiset tavoitteet ja odotukset olivat täyttyneet. Opinnäyteyön tarkoituksena oli selvit-tää, minkälaisia kokemuksia Valteri-koulusta nepsy-valmennusta saaneiden lasten huoltajilla on ollut.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä Lyyti -kyselyllä ja se toteutettiin toimeksiantajan kanssa yhteistyössä niin, ettei opiskelija ollut yhteydessä huoltajiin. Kysely lähetettiin 30 huoltajalle, joiden lapsi sai nepsy-valmennusta Valteri-koulun nepsy-valmentajalta. Opinnäytetyöntekijä sai aineiston itselleen täysin anonyymisti. Lyyti -kyselyssä oli laadullisen sekä määrällisen kyselyn piirteitä. Osa kysymyksistä oli strukturoituja ja osa struktu-roimattomia. Vastauksien perusteella saatu aineisto analysoitiin määrällisin sekä laadullisin menetelmin. Lopuksi vielä kartoitettiin huoltajien osallisuutta tarkentavalla Google Forms -kyselyllä.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan ajatella, että huoltajat kokivat osallisuutta lastensa nepsy-valmennukseen. Huoltajat kokivat kodin ja valmentajan yhteistyön hyväksi. He tiesivät lapsensa tavoitteet nepsy-valmennuksessa ja suurin osa vastaajista oli ollut niiden suunnittelussa ja pohtimisessa mukana. Suuri osa huolta-jista oli tyytyväisiä nepsy-valmentajaan ja toivoivat jatkossakin uutta valmennusjaksoa muiden tukitoimien lisäksi. Kehityskohteeksi huoltajat kertoivat oikea-aikaisuuden uudelleen määrittämisen ja kokonaistilanteen tarkemman selvittämisen ennen valmennuksen alkua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten huoltajat kokivat osallisuutta lastensa saamaan nepsy-valmennukseen ja miten yhteiset tavoitteet ja odotukset olivat täyttyneet. Opinnäyteyön tarkoituksena oli selvit-tää, minkälaisia kokemuksia Valteri-koulusta nepsy-valmennusta saaneiden lasten huoltajilla on ollut.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä Lyyti -kyselyllä ja se toteutettiin toimeksiantajan kanssa yhteistyössä niin, ettei opiskelija ollut yhteydessä huoltajiin. Kysely lähetettiin 30 huoltajalle, joiden lapsi sai nepsy-valmennusta Valteri-koulun nepsy-valmentajalta. Opinnäytetyöntekijä sai aineiston itselleen täysin anonyymisti. Lyyti -kyselyssä oli laadullisen sekä määrällisen kyselyn piirteitä. Osa kysymyksistä oli strukturoituja ja osa struktu-roimattomia. Vastauksien perusteella saatu aineisto analysoitiin määrällisin sekä laadullisin menetelmin. Lopuksi vielä kartoitettiin huoltajien osallisuutta tarkentavalla Google Forms -kyselyllä.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voidaan ajatella, että huoltajat kokivat osallisuutta lastensa nepsy-valmennukseen. Huoltajat kokivat kodin ja valmentajan yhteistyön hyväksi. He tiesivät lapsensa tavoitteet nepsy-valmennuksessa ja suurin osa vastaajista oli ollut niiden suunnittelussa ja pohtimisessa mukana. Suuri osa huolta-jista oli tyytyväisiä nepsy-valmentajaan ja toivoivat jatkossakin uutta valmennusjaksoa muiden tukitoimien lisäksi. Kehityskohteeksi huoltajat kertoivat oikea-aikaisuuden uudelleen määrittämisen ja kokonaistilanteen tarkemman selvittämisen ennen valmennuksen alkua.