KULUTTAJAKÄYTTÄYTYMIS- JA ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS STEP-IN KENKÄKAUPALLE
Heikkinen, Katja (2007)
Heikkinen, Katja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021803
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä kenkien ostamisen osalta. Tärkeimpiä selvitettäviä
asioita olivat kenkien ja kenkien ostopaikan valintaan vaikuttavat tekijät, kuinka usein kenkiä ostetaan ja
kuinka paljon kuluttajat käyttävät rahaa kenkäostoksiin. Tutkimuksessa selvitettiin myös Step-In Kenkäkaupan
asiakkaiden tyytyväisyyttä liikkeen tuotevalikoimaan, henkilökuntaan, hintatasoon, aukioloaikoihin, liikkeen viihtyisyyteen
yms. asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimus koettiin tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi siitä syystä, että liikkeelle ei ollut aiemmin tehty yhtään asiakastai
markkinointitutkimusta. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä kenkien ostamisessa
sekä saada hyödyllistä tietoa toiminnan ja markkinoinnin kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin 4. – 7.7.2007 Markkinakadun
aikaan Step-In Kenkäkaupan edessä sijaitsevassa kojussa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen
kohderyhmänä olivat kaikki Markkinakadulla asioivat ihmiset. Vastaajia ei valikoitu mitenkään, vaan kaikilla halukkailla
oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen. Tutkimukseen osallistui 105 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että tärkeimpinä kenkien ostopaikan valintaan vaikuttavina tekijöinä pidettiin edullisia
hintoja, palvelevaa henkilökuntaa ja tuotevalikoiman laajuutta. Merkityksettömimpänä pidettiin kantaasiakaskorttia.
Kenkien valintaan vaikuttavista ominaisuuksista tärkeimpinä pidettiin kenkien ulkonäköä ja mukavuutta.
Eroa eri ikäluokkien välillä huomattiin siinä, että vanhemmat vastaajat pitivät kenkien kotimaisuutta ja
tuttua tuotemerkkiä tai valmistajaa selkeästi tärkeämpänä kuin nuoret.
Suurin osa vastaajista oli huomannut Step-In Kenkäkaupan lehtimainontaa. Eräs tutkimustulosten tärkeimmistä
löydöksistä oli, että naiset olivat huomanneet Step-In Kenkäkaupan lehtimainontaa huomattavasti paremmin
kuin miehet. Suurin osa vastaajista oli asioinut aiemmin Step-In Kenkäkaupassa. Yleisesti ottaen tutkimustuloksista
voidaan sanoa, että Step-In Kenkäkauppaan oltiin melko tyytyväisiä. Erityisesti henkilökunnan ystävällisyyteen
ja asiantuntemukseen oltiin tyytyväisiä. Eniten tyytymättömyyttä ilmeni tuotevalikoiman monipuolisuuteen,
tuotteiden hintoihin ja alennusmyynteihin.
asioita olivat kenkien ja kenkien ostopaikan valintaan vaikuttavat tekijät, kuinka usein kenkiä ostetaan ja
kuinka paljon kuluttajat käyttävät rahaa kenkäostoksiin. Tutkimuksessa selvitettiin myös Step-In Kenkäkaupan
asiakkaiden tyytyväisyyttä liikkeen tuotevalikoimaan, henkilökuntaan, hintatasoon, aukioloaikoihin, liikkeen viihtyisyyteen
yms. asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimus koettiin tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi siitä syystä, että liikkeelle ei ollut aiemmin tehty yhtään asiakastai
markkinointitutkimusta. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä kenkien ostamisessa
sekä saada hyödyllistä tietoa toiminnan ja markkinoinnin kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin 4. – 7.7.2007 Markkinakadun
aikaan Step-In Kenkäkaupan edessä sijaitsevassa kojussa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen
kohderyhmänä olivat kaikki Markkinakadulla asioivat ihmiset. Vastaajia ei valikoitu mitenkään, vaan kaikilla halukkailla
oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen. Tutkimukseen osallistui 105 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että tärkeimpinä kenkien ostopaikan valintaan vaikuttavina tekijöinä pidettiin edullisia
hintoja, palvelevaa henkilökuntaa ja tuotevalikoiman laajuutta. Merkityksettömimpänä pidettiin kantaasiakaskorttia.
Kenkien valintaan vaikuttavista ominaisuuksista tärkeimpinä pidettiin kenkien ulkonäköä ja mukavuutta.
Eroa eri ikäluokkien välillä huomattiin siinä, että vanhemmat vastaajat pitivät kenkien kotimaisuutta ja
tuttua tuotemerkkiä tai valmistajaa selkeästi tärkeämpänä kuin nuoret.
Suurin osa vastaajista oli huomannut Step-In Kenkäkaupan lehtimainontaa. Eräs tutkimustulosten tärkeimmistä
löydöksistä oli, että naiset olivat huomanneet Step-In Kenkäkaupan lehtimainontaa huomattavasti paremmin
kuin miehet. Suurin osa vastaajista oli asioinut aiemmin Step-In Kenkäkaupassa. Yleisesti ottaen tutkimustuloksista
voidaan sanoa, että Step-In Kenkäkauppaan oltiin melko tyytyväisiä. Erityisesti henkilökunnan ystävällisyyteen
ja asiantuntemukseen oltiin tyytyväisiä. Eniten tyytymättömyyttä ilmeni tuotevalikoiman monipuolisuuteen,
tuotteiden hintoihin ja alennusmyynteihin.