Etäjohtamisen kehittäminen myyntityössä
Koivuporras, Laura (2022)
Koivuporras, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816616
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää myyntityön etäjohtamista pankkityössä selvittämällä ensin myyntityön etäjohtamisen nykytila, kuvata sen tavoitetila ja laatia kehittämissuunnitelma yhdessä pankin johdon kanssa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli finanssialan yritys, jossa koronapandemian myötä keväällä 2020 on otettu käyttöön etätyömalli. Opinnäytetyö rakentuu teoriaosuudesta, toteutustavasta, tutkimuksesta ja sen tuloksista sekä johtopäätöksistä. Luvussa neljä esitetty tutkimus ja sen tulokset on arkaluontoisuuden vuoksi toimitettu pelkästään toimeksiantajalle. Teoreettinen tausta koostuu myyntityöstä, etätyöstä, etäjohtamisesta sekä myyntityön etäjohtamisesta. Laadullinen tutkimus toteutettiin kahdella puolistrukturoidulla kyselyllä, joista ensimmäinen suunnattiin myyntityötä etänä tehneille työntekijöille ja toinen heidän lähiesihenkilöilleen. Kumpikin kysely sisälsi monivalinta- ja avoimia kysymyksiä, joihin saatiin laajasti vastauksia. Näiden vastausten pohjalta laadittiin myyntityön etäjohtamisen tavoitetila sekä kehittämissuunnitelma yhdessä pankin johdon kanssa.
Tutkimuksesta selvisi, että myyntityön etäjohtaminen on pääosin hyvällä tasolla toimeksiantajayrityksessä. Kehittämissuunnitelmaan otettiin kuitenkin kahdeksan kohtaa, jotka kokonaisuutena tukevat toisiaan ja kehittävät myyntityön etäjohtamista sekä antavat konkreettisia käytännön vinkkejä myyntityön etäjohtamiseen. Kyselyiden vastausten pohjalta myyntityön etäjohtamisen tavoitetilaksi nostettiin motivaation ylläpitäminen, osallistaminen, tekniikan parantaminen, luottamuksen vahvistaminen, joustavuus etätyöstä sopimisessa ja jaksottamisessa, yhteisöllisyyden ja yhteydenpidon ylläpitäminen, pelisääntöjen tarkentaminen sekä etänä tehtävän myyntityön kehittäminen.
Koronapandemian sekä digiloikan myötä etätyö on varmasti tullut jäädäkseen, ja se vaatii niin johtamiseen kuin työntekoon uusia näkökulmia ja muutosta. Pääosin etätyön tekemisen mahdollisuus on tuonut joustavuutta ja vapautta työntekemisen paikkaan ja aikaan. Työntekijöistä tulee itseohjautuvampia, ja he kantavat sekä ottavat vastuuta työtehtävistään. On kuitenkin muistettava, että vaikka työn tekeminen olisi itsenäistä, on myös yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta pidettävä yllä.
Tutkimuksesta selvisi, että myyntityön etäjohtaminen on pääosin hyvällä tasolla toimeksiantajayrityksessä. Kehittämissuunnitelmaan otettiin kuitenkin kahdeksan kohtaa, jotka kokonaisuutena tukevat toisiaan ja kehittävät myyntityön etäjohtamista sekä antavat konkreettisia käytännön vinkkejä myyntityön etäjohtamiseen. Kyselyiden vastausten pohjalta myyntityön etäjohtamisen tavoitetilaksi nostettiin motivaation ylläpitäminen, osallistaminen, tekniikan parantaminen, luottamuksen vahvistaminen, joustavuus etätyöstä sopimisessa ja jaksottamisessa, yhteisöllisyyden ja yhteydenpidon ylläpitäminen, pelisääntöjen tarkentaminen sekä etänä tehtävän myyntityön kehittäminen.
Koronapandemian sekä digiloikan myötä etätyö on varmasti tullut jäädäkseen, ja se vaatii niin johtamiseen kuin työntekoon uusia näkökulmia ja muutosta. Pääosin etätyön tekemisen mahdollisuus on tuonut joustavuutta ja vapautta työntekemisen paikkaan ja aikaan. Työntekijöistä tulee itseohjautuvampia, ja he kantavat sekä ottavat vastuuta työtehtävistään. On kuitenkin muistettava, että vaikka työn tekeminen olisi itsenäistä, on myös yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta pidettävä yllä.