Liperin matkailun markkinoinnin vuosikello ja muistilista yrittäjille
Tarnanen, Hannaleena (2022)
Tarnanen, Hannaleena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816625
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin Liperin matkailun markkinoinnin vuosikello.
Toimeksiantajana oli Liperin Kirkkolahden kehittämishanke. Työn tavoitteena oli
vuosikello, joka auttaa pitkän tähtäimen suunnittelussa Liperin Kirkkolahden
kehittämishanketta ja paikallisia matkailuyrittäjiä. Vuosikelloon merkittiin sesonkiajat,
hiljaiset ajat sekä matkailuun ja markkinointiin liittyvät asiat.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Liperin matkailuyrityksille laadittiin kysely, jossa
selvitettiin heidän asiakaskuntaansa ja kiinnostustaan ammattilaisen apuun muun
muassa sosiaalisen median markkinoinnissa ja asiakassegmenttien analysoimisessa.
Puolistrukturoitu kysely lähetettiin vastaajille sähköpostilla. Kyselyyn vastasi yhdeksän
Liperin matkailuyrittäjää.
Matkailun markkinoinnin vuosikello Liperin Kirkkolahden kehittämishankkeeseen on
tärkeä, koska matkailuun panostaminen on noussut Liperissä vuoden 2021 aikana.
Sosiaalisen median käyttö, ennakointi, suunnittelu ja tavoitteet sekä vuosikellon
päivittäminen ovat tärkeimmät kategoriat vuosikellon toiminnassa.
Toimeksiantajana oli Liperin Kirkkolahden kehittämishanke. Työn tavoitteena oli
vuosikello, joka auttaa pitkän tähtäimen suunnittelussa Liperin Kirkkolahden
kehittämishanketta ja paikallisia matkailuyrittäjiä. Vuosikelloon merkittiin sesonkiajat,
hiljaiset ajat sekä matkailuun ja markkinointiin liittyvät asiat.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Liperin matkailuyrityksille laadittiin kysely, jossa
selvitettiin heidän asiakaskuntaansa ja kiinnostustaan ammattilaisen apuun muun
muassa sosiaalisen median markkinoinnissa ja asiakassegmenttien analysoimisessa.
Puolistrukturoitu kysely lähetettiin vastaajille sähköpostilla. Kyselyyn vastasi yhdeksän
Liperin matkailuyrittäjää.
Matkailun markkinoinnin vuosikello Liperin Kirkkolahden kehittämishankkeeseen on
tärkeä, koska matkailuun panostaminen on noussut Liperissä vuoden 2021 aikana.
Sosiaalisen median käyttö, ennakointi, suunnittelu ja tavoitteet sekä vuosikellon
päivittäminen ovat tärkeimmät kategoriat vuosikellon toiminnassa.