Työnantajalupauksen realisoituminen työntekijäkokemuksena
Lähteenkorva, Julia (2022)
Lähteenkorva, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816602
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyölle oli tarkastella työnantajalupauksen toteutumista IT-alalla toimivassa anonyymissä organisaatiossa. Työnantajalupauksen toteutumista kartoitettiin organisaatiossa työskentelevien henkilöiden työntekijäkokemusten kautta. Tutkimuksen tulosten kautta toivottiin ymmärrystä organisaation työntekijäkokemuksen nykytilasta.
Opinnäytetyö toisi tietoa, miten nykyinen työnantajalupaus toteutuu ja millaisia kehittämiskohteita yrityksellä on. Työ
toteutettiin yrityksen pääkaupunkiseudun työntekijöiden näkökulmasta. Työn toimeksiantajana on anonyymi IT-alan
yritys.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla viittä yrityksen työntekijää, jotka työskentelevät pääkaupunkiseudun toimipisteellä. Haastatteluja tehtiin englanniksi ja suomeksi riippuen työntekijän kielitaidosta. Tämän jälkeen haastattelut litteroitiin. Sisällönanalyysissä käytettiin aineistolähtöistä analysointitapaa.
Tulokset teemoiteltiin, jonka jälkeen ne tyypiteltiin tutkimuksen tavoitteiden kannalta kiinnostaviin tuloksiin.
Haastatteluissa nousi esiin neljä kiinnostavaa teemaa. Organisaatiokulttuuri ja yhteisöllisyys toistui jokaisessa haastattelussa kehittämisenkohteena. Syitä haasteille mainittiin olevan korona. Haastateltavat kokivat, että odotukset yhteisöllisyydestä eivät toteutuneet arjessa. Osa koki sosiaalisuuden puutteen kuormittavana. Haastateltavat kokivat organisaation joustavana etätyöskentelyn ja työaikojen suhteen. Autonomia työn suorittamisessa koettiin korkeaksi.
Esihenkilötyö ja johtaminen oli teema, joka haastatteluissa toistui. Ilmapiiri koettiin jopa painostavaksi johdon puolelta. Kompensaatio ja itsensä kehittäminen koettiin tärkeäksi asiaksi, johon organisaatio ei kuitenkaan haastateltavien
mielestä pystynyt vastaamaan odotetulla tavalla. Haastatteluissa nousi pääteemojen lisäksi esiin henkilöstön korkea
vaihtuvuus, mihin työntekijät olivat kiinnittäneet huomiota.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä nykyinen työnantajalupaus ei toteudu aineiston perusteella. Haastatteluissa tulee
ilmi useita ristiriitoja. Haastateltavat kokivat, että mahdollisuudet kehittää omaa osaamistaan luvatulla tavalla oli yrityksen puolelta puutteellista. Yhteisöllisyydestä saatu kuva ei haastateltavien mukaan todellisuudessa toteutunut. Joillekin haastateltaville oli tuotu erilaisia asioita työn sisällöstä ilmi, kuin mitä he todellisuudessa tekivät. Luottamus yrityksen puolelta työntekijöihin haastateltavien mukaan näkyi joustavuutena. Kehitysehdotuksena organisaatiolle olisi
yhteisöllisyyteen ja organisaation kulttuuriin panostaminen ja johtamisen kehittäminen. Jatkotutkimuksena organisaation tulisi tehdä kattava työtyytyväisyystutkimus, jonka tulosten pohjalta toimintaa tulisi kehittää läpinäkyvästi ja yhteistyössä organisaation työntekijöiden kanssa.
Opinnäytetyö toisi tietoa, miten nykyinen työnantajalupaus toteutuu ja millaisia kehittämiskohteita yrityksellä on. Työ
toteutettiin yrityksen pääkaupunkiseudun työntekijöiden näkökulmasta. Työn toimeksiantajana on anonyymi IT-alan
yritys.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla viittä yrityksen työntekijää, jotka työskentelevät pääkaupunkiseudun toimipisteellä. Haastatteluja tehtiin englanniksi ja suomeksi riippuen työntekijän kielitaidosta. Tämän jälkeen haastattelut litteroitiin. Sisällönanalyysissä käytettiin aineistolähtöistä analysointitapaa.
Tulokset teemoiteltiin, jonka jälkeen ne tyypiteltiin tutkimuksen tavoitteiden kannalta kiinnostaviin tuloksiin.
Haastatteluissa nousi esiin neljä kiinnostavaa teemaa. Organisaatiokulttuuri ja yhteisöllisyys toistui jokaisessa haastattelussa kehittämisenkohteena. Syitä haasteille mainittiin olevan korona. Haastateltavat kokivat, että odotukset yhteisöllisyydestä eivät toteutuneet arjessa. Osa koki sosiaalisuuden puutteen kuormittavana. Haastateltavat kokivat organisaation joustavana etätyöskentelyn ja työaikojen suhteen. Autonomia työn suorittamisessa koettiin korkeaksi.
Esihenkilötyö ja johtaminen oli teema, joka haastatteluissa toistui. Ilmapiiri koettiin jopa painostavaksi johdon puolelta. Kompensaatio ja itsensä kehittäminen koettiin tärkeäksi asiaksi, johon organisaatio ei kuitenkaan haastateltavien
mielestä pystynyt vastaamaan odotetulla tavalla. Haastatteluissa nousi pääteemojen lisäksi esiin henkilöstön korkea
vaihtuvuus, mihin työntekijät olivat kiinnittäneet huomiota.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä nykyinen työnantajalupaus ei toteudu aineiston perusteella. Haastatteluissa tulee
ilmi useita ristiriitoja. Haastateltavat kokivat, että mahdollisuudet kehittää omaa osaamistaan luvatulla tavalla oli yrityksen puolelta puutteellista. Yhteisöllisyydestä saatu kuva ei haastateltavien mukaan todellisuudessa toteutunut. Joillekin haastateltaville oli tuotu erilaisia asioita työn sisällöstä ilmi, kuin mitä he todellisuudessa tekivät. Luottamus yrityksen puolelta työntekijöihin haastateltavien mukaan näkyi joustavuutena. Kehitysehdotuksena organisaatiolle olisi
yhteisöllisyyteen ja organisaation kulttuuriin panostaminen ja johtamisen kehittäminen. Jatkotutkimuksena organisaation tulisi tehdä kattava työtyytyväisyystutkimus, jonka tulosten pohjalta toimintaa tulisi kehittää läpinäkyvästi ja yhteistyössä organisaation työntekijöiden kanssa.