Mikä tekee Jyväskylästä matkailukohteen?
Mäkikangas, Inka; Mustonen, Veera (2022)
Mäkikangas, Inka
Mustonen, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816558
Tiivistelmä
Vetovoimatekijät ja hyvä markkinointi matkailussa on tärkeää. Tieto myös omasta asiakaskunnasta ja asiakasprofiilin laatiminen on tärkeä osa hyvää matkailumarkkinointia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi ihmiset matkustavat Jyväskylään. Tarkoituksena oli löytää vetovoimatekijöitä ja motiiveja, miksi
ihmiset Jyväskylään haluavat matkustaa ja onko Jyväskylässä itsessään mitään, jonka vuoksi ihmiset haluavat käydä siellä. Tarkoituksena oli myös selvittää Jyväskylään matkustavien asiakasprofiili ja saada kehitysideoita Jyväskylään ja sen matkailumarkkinointiin.
Aihe oli rajattu juuri Jyväskylään, eikä koko Keski-Suomen alueelle. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti ja
aineistonkeruumenetelmänä toimi laadullinen kysely, joka koostui monivalintakysymyksistä, joilla selvitettiin vastaajien taustatietoja ja avoimista kysymyksistä, joihin vastaajat pystyivät vastaamaan täysin vapaasti
ja niin pitkästi kuin halusivat.
Vastauksista nousi esille se, että vetovoimatekijöitä on sekä ulkoisia että sisäisiä tekijöitä. Ulkoisista tekijöistä nousi vallitsevaksi motiiviksi tapahtumamatkailu. Muita ulkoisia tekijöitä olivat ystävät, sukulaiset ja
työmatkat. Jyväskylän omia vetovoimatekijöitä olivat Alvar Aalto ja Laajavuoren laskettelukeskus.
Kehitysideoita saatiin Jyväskylään ja sen matkailumarkkinointiin liittyen. Kehitettävää on markkinointikanavissa eli missä markkinointia pitäisi lisätä ja missä kanavissa sitä pitäisi olla. Kehitysideoista nousi myös
esille se, että Jyväskylästä puuttuu vetonaula, joka saisi ihmiset kiinnostumaan kaupungista. Asiakasprofiili
saatiin myös kehitettyä vastaajien taustatiedoista ja kiinnostuksenkohteista. Näitä voi tulevaisuudessa käyttää apuna Jyväskylän markkinoinnissa ja asiakasprofiilin avulla saadaan markkinointia kohdistettua oikealle
kohdeyleisölle.
Aihetta on tutkittu aikaisemminkin, mutta ainahan kyseistä aihetta voisi vielä tutkia lisää ja monelta eri kantilta tulevaisuudessakin. Tässä tutkimuksessa käsitellään sisäisiä tekijöitä eli mitä Jyväskylässä itsessään pitäisi olla, jotta sinne halutaan matkustaa. Ulkoiset tekijät kuitenkin jo aika pitkälti tiedetään.
ihmiset Jyväskylään haluavat matkustaa ja onko Jyväskylässä itsessään mitään, jonka vuoksi ihmiset haluavat käydä siellä. Tarkoituksena oli myös selvittää Jyväskylään matkustavien asiakasprofiili ja saada kehitysideoita Jyväskylään ja sen matkailumarkkinointiin.
Aihe oli rajattu juuri Jyväskylään, eikä koko Keski-Suomen alueelle. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti ja
aineistonkeruumenetelmänä toimi laadullinen kysely, joka koostui monivalintakysymyksistä, joilla selvitettiin vastaajien taustatietoja ja avoimista kysymyksistä, joihin vastaajat pystyivät vastaamaan täysin vapaasti
ja niin pitkästi kuin halusivat.
Vastauksista nousi esille se, että vetovoimatekijöitä on sekä ulkoisia että sisäisiä tekijöitä. Ulkoisista tekijöistä nousi vallitsevaksi motiiviksi tapahtumamatkailu. Muita ulkoisia tekijöitä olivat ystävät, sukulaiset ja
työmatkat. Jyväskylän omia vetovoimatekijöitä olivat Alvar Aalto ja Laajavuoren laskettelukeskus.
Kehitysideoita saatiin Jyväskylään ja sen matkailumarkkinointiin liittyen. Kehitettävää on markkinointikanavissa eli missä markkinointia pitäisi lisätä ja missä kanavissa sitä pitäisi olla. Kehitysideoista nousi myös
esille se, että Jyväskylästä puuttuu vetonaula, joka saisi ihmiset kiinnostumaan kaupungista. Asiakasprofiili
saatiin myös kehitettyä vastaajien taustatiedoista ja kiinnostuksenkohteista. Näitä voi tulevaisuudessa käyttää apuna Jyväskylän markkinoinnissa ja asiakasprofiilin avulla saadaan markkinointia kohdistettua oikealle
kohdeyleisölle.
Aihetta on tutkittu aikaisemminkin, mutta ainahan kyseistä aihetta voisi vielä tutkia lisää ja monelta eri kantilta tulevaisuudessakin. Tässä tutkimuksessa käsitellään sisäisiä tekijöitä eli mitä Jyväskylässä itsessään pitäisi olla, jotta sinne halutaan matkustaa. Ulkoiset tekijät kuitenkin jo aika pitkälti tiedetään.