Terveyden turva -vakuutuksen toimintakulusuhteen parantaminen
Tuovinen, Tuisku (2022)
Tuovinen, Tuisku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816473
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehostaa Fennian korvauskäsittelyn toimintaa ja sitä kautta parantaa toimintakulusuhdetta Terveyden turva nimisen vakuutustuotteen osalta. Tehokkuuden haasteiden oli jo aiemmin havaittu johtuvan tiedonkulkuun liittyvistä ongelmista Fennian ja sen yhteistyöhoitolaitosten välillä. Tiedonkulun haasteiden myötä asiakkaiden vakuutussopimuksiin sisältyvät omavastuuosuudet menivät toistuvasti hoitolaitosten Fenniaan lähettämillä laskuilla väärin, josta aiheutui runsaasti ylimääräistä työtä. Tiedonkulkuun ja sitä kautta korvauskäsittelyn tehokkuuteen liittyviä haasteita pyrittiin ratkaisemaan etsimällä toimintamalleja, joiden myötä Fennia saa tiedon asiakkaan hoitolaitoksiin maksamista käynneistä, jotka ovat jääneet alle vakuutuksen omavastuuosuuden. Lisäksi pyrittiin löytämään vaihtoehtoinen toimintamalli korvauskäsittelyyn, mikäli hoitolaitoslaskulta ei ollut peritty omavastuuta, koska etukäteen tiedettiin, että hoitolaitoslaskujen oikeellisuuteen liittyvää prosessia ei saada koskaan täysin aukottomaksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea yhteistyöhoitolaitoksissa vakuutuslaskutuksen puolella työskennellyttä henkilöä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, miten hoitolaitokset kokivat kommunikaation heidän ja Fennian välillä. Haastatteluiden myötä opittiin ymmärtämään yhteistyöhoitolaitosten vakuutuslaskutuksen prosessia ja heidän näkemyksiään siitä, mistä nykyiset tiedonkulun haasteet vakuutuslaskutukseen liittyen johtuivat. Hoitolaitosten edustajat pääsivät kertomaan myös omia näkemyksiään, miten he muokkaisivat nykyistä toimintamallia vakuutuslaskutuksen osalta.
Tulosten myötä voitiin todeta, että Fennian ja vakuutuslaskutuksen tiedonkulun ongelmat johtuivat prosessin alkuvaiheen haasteista. Fennian korvauskäsittely ja hoitolaitosten laskutus joutuivat tekemään työtään puutteellisten lähtötietojen varassa. Tämän ongelman korjaamiseksi laadittiin uusia kirjausohjeita FenniaHoitajille, jotka keräävät asiakkaalta prosessin alkuvaiheessa korvauskäsittelyn ja vakuutuslaskutuksen kannalta oleellista tietoa. Vakioitujen kirjausohjeiden myötä varmistetaan, että hoitolaitosten laskuttajilla on lähtökohtaisesti käytössään kaikki tarpeellinen tieto oikeellisen laskun muodostamiseen. Koska vakuutuslaskutuksen prosessia ei useiden muuttujien vuoksi saada täysin aukottomaksi, luotiin toimintamalli, jonka avulla virheet voidaan havaita ja korjata korvauskäsittelyn aikana ja näin välttää ylimääräistä työtä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea yhteistyöhoitolaitoksissa vakuutuslaskutuksen puolella työskennellyttä henkilöä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, miten hoitolaitokset kokivat kommunikaation heidän ja Fennian välillä. Haastatteluiden myötä opittiin ymmärtämään yhteistyöhoitolaitosten vakuutuslaskutuksen prosessia ja heidän näkemyksiään siitä, mistä nykyiset tiedonkulun haasteet vakuutuslaskutukseen liittyen johtuivat. Hoitolaitosten edustajat pääsivät kertomaan myös omia näkemyksiään, miten he muokkaisivat nykyistä toimintamallia vakuutuslaskutuksen osalta.
Tulosten myötä voitiin todeta, että Fennian ja vakuutuslaskutuksen tiedonkulun ongelmat johtuivat prosessin alkuvaiheen haasteista. Fennian korvauskäsittely ja hoitolaitosten laskutus joutuivat tekemään työtään puutteellisten lähtötietojen varassa. Tämän ongelman korjaamiseksi laadittiin uusia kirjausohjeita FenniaHoitajille, jotka keräävät asiakkaalta prosessin alkuvaiheessa korvauskäsittelyn ja vakuutuslaskutuksen kannalta oleellista tietoa. Vakioitujen kirjausohjeiden myötä varmistetaan, että hoitolaitosten laskuttajilla on lähtökohtaisesti käytössään kaikki tarpeellinen tieto oikeellisen laskun muodostamiseen. Koska vakuutuslaskutuksen prosessia ei useiden muuttujien vuoksi saada täysin aukottomaksi, luotiin toimintamalli, jonka avulla virheet voidaan havaita ja korjata korvauskäsittelyn aikana ja näin välttää ylimääräistä työtä.