3D-saarien proseduraalinen generointi
Hyyryläinen, Aapo (2022)
Hyyryläinen, Aapo
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816477
Tiivistelmä
Proseduraalinen generointi on pelialalla suosittu tapa sisällön tuotannon ongelmien ratkaisuun. Pelialan
trendit generoituvasta sisällöstä ovat jatkuneet vahvoina pienissä pelistudioissa, mutta tuoneet myös isojen
pelistudioiden projekteihin ideoita. Proseduraalisesti voidaan tuottaa mitä tahansa sisältöä niin peleihin
kuin muuhun mediaankin, mikä tekee siitä hyvin universaalin kehityskohteen. Tavoitteena tutkimuksessa oli
tuottaa tietopohja ja sen perusteella toteutettu proseduraalisen generoinnin järjestelmä.
Soveltavassa tutkimuksessa tarkasteltiin proseduraalisen generoinnin määrittelyä ja metodiikkaa yleisellä
tasolla, minkä jälkeen tietopohjaa tarkennettiin rajauksen mukaisesti, lähestyen käytännön päämäärää. Rajauksena toimivat maaston muodot sekä niistä tarkemmin saaret. Tutkimuksessa painottuivat käytännönläheisyys sekä sovellettavuus.
Tuloksena syntyi katsaus metodiikkaan sekä saarigeneraattori, joka käyttää tutkimuksen tietopohjassa kuvattua metodiikkaa 3D-saarien ja 2D-kuvien luomiseen. Sillä pystytään tuottamaan nopeasti useita erilaisia
3D-malleja saarista sekä maastopohjaa käytettäväksi erilaisissa projekteissa.
Tutkimuksessa selvisivät proseduraalisen generoinnin aloittamiseen vaadittavat tiedot sekä yksi käytännön
lähestymistapa rajatun sisällön tuottamiseksi. Tulosten perusteella proseduraalinen generointi on käytännöllinen työkalu sisällön tuotannon ongelmien ratkaisemiseksi, muttei kuitenkaan aina paras. Sen käy
trendit generoituvasta sisällöstä ovat jatkuneet vahvoina pienissä pelistudioissa, mutta tuoneet myös isojen
pelistudioiden projekteihin ideoita. Proseduraalisesti voidaan tuottaa mitä tahansa sisältöä niin peleihin
kuin muuhun mediaankin, mikä tekee siitä hyvin universaalin kehityskohteen. Tavoitteena tutkimuksessa oli
tuottaa tietopohja ja sen perusteella toteutettu proseduraalisen generoinnin järjestelmä.
Soveltavassa tutkimuksessa tarkasteltiin proseduraalisen generoinnin määrittelyä ja metodiikkaa yleisellä
tasolla, minkä jälkeen tietopohjaa tarkennettiin rajauksen mukaisesti, lähestyen käytännön päämäärää. Rajauksena toimivat maaston muodot sekä niistä tarkemmin saaret. Tutkimuksessa painottuivat käytännönläheisyys sekä sovellettavuus.
Tuloksena syntyi katsaus metodiikkaan sekä saarigeneraattori, joka käyttää tutkimuksen tietopohjassa kuvattua metodiikkaa 3D-saarien ja 2D-kuvien luomiseen. Sillä pystytään tuottamaan nopeasti useita erilaisia
3D-malleja saarista sekä maastopohjaa käytettäväksi erilaisissa projekteissa.
Tutkimuksessa selvisivät proseduraalisen generoinnin aloittamiseen vaadittavat tiedot sekä yksi käytännön
lähestymistapa rajatun sisällön tuottamiseksi. Tulosten perusteella proseduraalinen generointi on käytännöllinen työkalu sisällön tuotannon ongelmien ratkaisemiseksi, muttei kuitenkaan aina paras. Sen käy