Yrityksen Printcom Center Oy www-sivujen analysointi ja kehittäminen
Natunen, Nuutti (2022)
Natunen, Nuutti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816479
Tiivistelmä
Nykyaikana digitalisaation kehittyessä yritysten liiketoiminta on siirtymässä koko ajan enemmän verkkoon. Yritysten on siis kiinnitettävä entistä enemmän huomiota digitaaliseen markkinointiin ja yhtenä tärkeimmistä yrityksien jakelukanavista voidaan pitää verkkosivuja. Verkkosivujen näkyvyyden parantaminen on yksi keskeisimmistä haasteista, joita yritykset kohtaavat digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa. Verkkosivujen näkyvyyden parantaminen on todella laaja aihe, joten sitä rajattiin tehokkaimpiin tapoihin maailman käytetyimmässä hakukoneessa Googlessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tehokkaimpia tapoja toteuttaa hakukone- ja verkkosivuoptimointia Googlen hakukoneessa hakukoneystävällisen sivuston toteuttamiseksi. Tavoitteena oli selvittää millä optimoinnin osa-alueilla toimeksiantajan verkkosivuilla on onnistuttu ja millä epäonnistuttu. Tämän lisäksi tarkoituksena oli verrata toimeksiantajan verkkosivuja vertailuanalyysin avulla kahteen ennalta määriteltyyn kilpailijaan.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä toimi laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tutkimusstrategiana toimi tapaustutkimus. Tutkimuksessa haastateltiin digitaalisen markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin ammattilaisia ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi haastatteluiden tukena käytettiin kotimaisia- ja ulkomaalaisia kirjallisia aineistoja.
Tutkimuksen tuloksena tuotettiin opinnäytetyö, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa verkkosivujen uudistamisprojektissa. Tutkimuksesta syntyi myös vertailuanalyysi, josta on havaittavissa toimeksiantajan, sekä kilpailijoiden sivustojen puutteet. Jatkotutkimus on tarpeen muiden digitaalisten markkinoinnin kanavien suhteen, kokonaisvaltaisen ja toimivan markkinoinnin toteuttamiseksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tehokkaimpia tapoja toteuttaa hakukone- ja verkkosivuoptimointia Googlen hakukoneessa hakukoneystävällisen sivuston toteuttamiseksi. Tavoitteena oli selvittää millä optimoinnin osa-alueilla toimeksiantajan verkkosivuilla on onnistuttu ja millä epäonnistuttu. Tämän lisäksi tarkoituksena oli verrata toimeksiantajan verkkosivuja vertailuanalyysin avulla kahteen ennalta määriteltyyn kilpailijaan.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä toimi laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tutkimusstrategiana toimi tapaustutkimus. Tutkimuksessa haastateltiin digitaalisen markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin ammattilaisia ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi haastatteluiden tukena käytettiin kotimaisia- ja ulkomaalaisia kirjallisia aineistoja.
Tutkimuksen tuloksena tuotettiin opinnäytetyö, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa verkkosivujen uudistamisprojektissa. Tutkimuksesta syntyi myös vertailuanalyysi, josta on havaittavissa toimeksiantajan, sekä kilpailijoiden sivustojen puutteet. Jatkotutkimus on tarpeen muiden digitaalisten markkinoinnin kanavien suhteen, kokonaisvaltaisen ja toimivan markkinoinnin toteuttamiseksi.