"Rajat ovat rakkautta" : Median ikärajojen merkitys 6 - 9-vuotiaiden lasten psyykkiselle kehitykselle
Pikkumäki, Heidi; Salo, Leena (2013)
Pikkumäki, Heidi
Salo, Leena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168275
Tiivistelmä
Nykyään lapset käyttävät runsaasti mediaa ja sen parissa he viettävät aikaa jopa 20 - 30 kertaa enemmän kuin perheensä kanssa seurustellen. Melkein jokaisella alakoululaisella on oma kännykkä. Useimmat vanhemmista ajattelevat hankkivansa
puhelimen koulumatkojen turvaksi sekä saadakseen tarvittaessa yhteyden lapseensa. Huomaamattaan he myös mahdollistavat lapselleen lähes rajattoman mediankäytön.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia median ikärajojen merkitystä lasten kehitykselle psyykkisellä tasolla. Tavoitteena on selvittää Etelä-Pohjanmaan 6–9 - vuotiaiden lasten mediankäytön tottumuksia teorian ja tutkimustiedon pohjalta.
Tutkimuksemme lähestymistapa on kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineiston keruumenetelmä oli kyselylomake, jossa oli avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Kysely suunnattiin 3. luokkalaisten lasten vanhemmille keväällä 2013. Tutkimuksesta saatu aineisto on käsitelty SPSS 21 -ohjelman avulla.
Tutkimustulosten mukaan Etelä-Pohjanmaan alueen arvotuista 3. luokkalaisista kaikilla on oma matkapuhelin (N 39). Suurella osalla matkapuhelin on tarkoitettu yhteydenpidon lisäksi myös viihdekäyttöön. Vanhemmat seuraavat ja rajoittavat eri tavoin lasten medialaitteiden käyttöä. Kaikki vastanneista ovat perehtyneet median ikärajoihin sekä suurin osa vastanneista niitä myös noudattaa. Vanhemmat ovat saaneet tietoa lasten mediankäytönsuosituksista useista eri lähteistä, pääasiassa
esitteistä sekä koulusta. Vanhempien tulee tukea lastensa mediakasvatusta sekä luoda turvalliset olosuhteet median käytölle ja edistää lapsen tervettä psyykkistä kasvua.
puhelimen koulumatkojen turvaksi sekä saadakseen tarvittaessa yhteyden lapseensa. Huomaamattaan he myös mahdollistavat lapselleen lähes rajattoman mediankäytön.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia median ikärajojen merkitystä lasten kehitykselle psyykkisellä tasolla. Tavoitteena on selvittää Etelä-Pohjanmaan 6–9 - vuotiaiden lasten mediankäytön tottumuksia teorian ja tutkimustiedon pohjalta.
Tutkimuksemme lähestymistapa on kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineiston keruumenetelmä oli kyselylomake, jossa oli avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Kysely suunnattiin 3. luokkalaisten lasten vanhemmille keväällä 2013. Tutkimuksesta saatu aineisto on käsitelty SPSS 21 -ohjelman avulla.
Tutkimustulosten mukaan Etelä-Pohjanmaan alueen arvotuista 3. luokkalaisista kaikilla on oma matkapuhelin (N 39). Suurella osalla matkapuhelin on tarkoitettu yhteydenpidon lisäksi myös viihdekäyttöön. Vanhemmat seuraavat ja rajoittavat eri tavoin lasten medialaitteiden käyttöä. Kaikki vastanneista ovat perehtyneet median ikärajoihin sekä suurin osa vastanneista niitä myös noudattaa. Vanhemmat ovat saaneet tietoa lasten mediankäytönsuosituksista useista eri lähteistä, pääasiassa
esitteistä sekä koulusta. Vanhempien tulee tukea lastensa mediakasvatusta sekä luoda turvalliset olosuhteet median käytölle ja edistää lapsen tervettä psyykkistä kasvua.