Ravintola Majakan liiketoiminnan kehittäminen
Niemelä, Sanni; Niskanen, Sara (2022)
Niemelä, Sanni
Niskanen, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716071
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Ravintola Majakan liiketoiminnan kehittämistä palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisyyden kautta. Tutkimuksen tavoitteena oli parantaa kesäravintolan toimintaa Paviljonki rakennuksen osalta, jonka käyttö on jäänyt melko vähäiseksi viime vuosien aikana. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisilla toimenpiteillä Paviljongin käyttöastetta saataisiin nostettua ja asiakkaat viihtymään siellä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa, haastattelemalla Ravintola Majakan paikallisia asiakkaita, jotka vierailevat ravintolassa useamman kerran kesäkauden aikana. Haastatteluun määriteltiin keskustelua ohjaavia kysymyksiä teeman mukaisesti, jotka haastattelun yhteydessä synnyttivät uusia kysymyksiä ja lisäkeskustelua aiheesta.
Haastatteluista saadun datan avulla tietoon saatiin asiakkaiden näkemyksistä ravintolan toiminnasta nykyisellään, sekä heidän toiveistaan ja tarpeistaan ravintolan suhteen tulevaisuudessa. Esiin tuli myös ravintolan nykyisen toiminnan heikkouksia, kuten markkinointi ja tilat.
Haastatteluiden tuloksista saatiin johdettua konkreettisia kehitysehdotuksia ja suunnitelmia Ravintola Majakan tulevaa toimintakautta varten, jotka ravintolan yrittäjä ja henkilökunta voivat ottaa käyttöön toimintakauden alkaessa. Näitä ovat muun muassa Paviljongin tilojen ehostaminen viihtyisämmäksi kasvi- ja valoelementeillä sekä panostus sosiaalisen median markkinointiin johdonmukaisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa, haastattelemalla Ravintola Majakan paikallisia asiakkaita, jotka vierailevat ravintolassa useamman kerran kesäkauden aikana. Haastatteluun määriteltiin keskustelua ohjaavia kysymyksiä teeman mukaisesti, jotka haastattelun yhteydessä synnyttivät uusia kysymyksiä ja lisäkeskustelua aiheesta.
Haastatteluista saadun datan avulla tietoon saatiin asiakkaiden näkemyksistä ravintolan toiminnasta nykyisellään, sekä heidän toiveistaan ja tarpeistaan ravintolan suhteen tulevaisuudessa. Esiin tuli myös ravintolan nykyisen toiminnan heikkouksia, kuten markkinointi ja tilat.
Haastatteluiden tuloksista saatiin johdettua konkreettisia kehitysehdotuksia ja suunnitelmia Ravintola Majakan tulevaa toimintakautta varten, jotka ravintolan yrittäjä ja henkilökunta voivat ottaa käyttöön toimintakauden alkaessa. Näitä ovat muun muassa Paviljongin tilojen ehostaminen viihtyisämmäksi kasvi- ja valoelementeillä sekä panostus sosiaalisen median markkinointiin johdonmukaisesti.