”Alku ja loppu, siinä välissä täytyy olla kaari” : näkökulmia ja kokemuksia dokumenttisarjojen käsikirjoittamisesta
Häkkinen, Elina (2022)
Häkkinen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716295
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää dokumenttisarjojen käsikirjoitusprosessin keskeisiä seikkoja. Dokumenttisarja kerronnan muotona on kasvattanut suosiotaan mutta sen käsikirjoitusprosessia ei ole juurikaan tutkittu. Tässä opinnäytetyössä selvitän sekä sisällöllisiä että työkäytänteisiä seikkoja dokumenttisarjojen käsikirjoittamisprosessissa.
Opinnäytetyötä varten olen haastatellut dokumenttisarjojen käsikirjoittajia ja analysoinut vastaukset fenomenografista tutkimusmenetelmää käyttäen. Fenomenografiassa tutkitaan yksilöiden kokemuksia ja tulkintoja asioista, joten tutkimusmenetelmä sopii hyvin subjektiivisten käsikirjoituskokemusten tutkimiseen.
Dokumenttisarjojen käsikirjoitusprosessia on vähemmän kuvattu kirjallisuudessa, mutta rakensin teoriapohjan peilaten dokumenttielokuvien ja draaman käsikirjoitusoppeja sarjamuotoisuuteen. Haastatteluista sekä teoriasta nousi esiin jatkuvan käsikirjoittamisen malli, ja vankan käsikirjoitusperustan luomisen tärkeys dokumenttisarjoille. Päähenkilöiden tärkeys dokumenttisarjan tunnekuljetuksen luomisessa nousi esiin merkittävänä seikkana, samoin kuin teemallisten kaarien sekä kohtausten käsikirjoittamisen merkitys rakenteen luomisessa. Käsikirjoittamisen käytänteistä käsikirjoituksen testaaminen muilla ja ryhmässä toimiminen nousivat tärkeiksi huomioiksi. Seurantarealityä sekä seurantadokumenttia haastateltavat pitivät osittain risteävinä genreinä, joiden sisällöllisiä eroja ja yhtäläisyyksiä avaan opinnäytetyössä.
Haastateltavat uskovat dokumenttisarjojen suosion pysyvän, ellei kasvavan ja katsojatutkimukset tukevat tätä havaintoa. Dokumenttisarjojen käsikirjoituksen tutkiminen on siis hyvin ajankohtaista ja alaa hyödyttävää.
Opinnäytetyötä varten olen haastatellut dokumenttisarjojen käsikirjoittajia ja analysoinut vastaukset fenomenografista tutkimusmenetelmää käyttäen. Fenomenografiassa tutkitaan yksilöiden kokemuksia ja tulkintoja asioista, joten tutkimusmenetelmä sopii hyvin subjektiivisten käsikirjoituskokemusten tutkimiseen.
Dokumenttisarjojen käsikirjoitusprosessia on vähemmän kuvattu kirjallisuudessa, mutta rakensin teoriapohjan peilaten dokumenttielokuvien ja draaman käsikirjoitusoppeja sarjamuotoisuuteen. Haastatteluista sekä teoriasta nousi esiin jatkuvan käsikirjoittamisen malli, ja vankan käsikirjoitusperustan luomisen tärkeys dokumenttisarjoille. Päähenkilöiden tärkeys dokumenttisarjan tunnekuljetuksen luomisessa nousi esiin merkittävänä seikkana, samoin kuin teemallisten kaarien sekä kohtausten käsikirjoittamisen merkitys rakenteen luomisessa. Käsikirjoittamisen käytänteistä käsikirjoituksen testaaminen muilla ja ryhmässä toimiminen nousivat tärkeiksi huomioiksi. Seurantarealityä sekä seurantadokumenttia haastateltavat pitivät osittain risteävinä genreinä, joiden sisällöllisiä eroja ja yhtäläisyyksiä avaan opinnäytetyössä.
Haastateltavat uskovat dokumenttisarjojen suosion pysyvän, ellei kasvavan ja katsojatutkimukset tukevat tätä havaintoa. Dokumenttisarjojen käsikirjoituksen tutkiminen on siis hyvin ajankohtaista ja alaa hyödyttävää.